Bedre kollektiv trafik
Fra "Mange tak for jeres input til en ny grøn mobilitetsplan"
Gå til projektet

Det kan for eksempel være:
- Ekspresbusser, der er en bus med færre stop, flere afgange, prioriteret i lyskryds m.v.
- Busbaner, der er en vejbane alene til busser
- Mobilitetspunkter, hvor det er gjort nemt at skifte transportmiddel for eksempel mellem bil og bus eller cykel
Kommentarer(124)
Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Profil af Kent Møller Jæger
Sendt af:Kent Møller Jæger
for 3 år siden
Og så lige en kommentar mere!
Kan udmærket huske da politikerne i 2009 kom med deres “forbedrede” sammenlægning af bybusser og rutebiler, her i Odense.
Der blev afgangstiderne planlagt sådan, at folk hverken kunne komme på arbejde eller i skole til tiden, for hovsa, tiderne var lagt så busserne kørte ikke til skolen mere eller de ankom senere.
Nu skal mange planlægge efter forlængede rejsetider, da man ikke kan nå den næste bus efter Rejseplanen, med de korte omstigningstider og samtidig er der fjernet så mange afgange, at man kan få lov til at stå i op til 45 minutter og vente på den næste bus, midt på dagen i silende regn eller Frost, når der nu engang er sne eller frost, eller gå op til 1 1/2 kilometer, med tung bagage eller indkøb, også i silende regn eller glat føre.
Så beder vores politikere jo passagerne om at finde alternative transport muligheder, som der skete i 2009!!
Profil af Kent Møller Jæger
Sendt af:Kent Møller Jæger
for 3 år siden
Endnu en bemærkning til den offentlige trafik i Odense.
Der er lige kommet nye køreplaner her d. 16 april og hvad gør planlæggerne?
De laver ændringer i køreplanen, så der er endnu flere afgange nu, der ligger så man skal skifte flere gange og får øget sin rejse tid!!!
Når man skal med skifte fra linie 25 mod Tornbjerg til linie 75 mod Sanderum om morgenen ved stoppestedet SDE, så er omstigningstiden formindsket med 3 minutter, så er der en omstigningstid på 2 minutter nu, og linie 25 mod Tornbjerg er der klaget mange gange over at den er forsinket, så sørger Fynbus for at man ikke kan tage den rute mere, passagerer bliver tvunget til at benytte en anden rute med længere rejsetid tilfølge, samtidig med at der skal ventes 2 * 10 minutter ved hver omstigning.
Når man skal hjem fra Sanderum, midt på dagen, til Tornbjerg, så er afgange fra Rosengårdcentret ændret, så man skal gå hjem fra Bilka, til Blangstedgård nu.
Da man ikke kan regne med at nå bus ved omstigningen ved Fåborgvej.
Det ser virkelig ud til at vores politikere ikke vil have vi skal benytte offentlig transport her i Odense, med den måde busserne skal køre på.
For mange man snakker med, ser det ud til at politikerne vil have os væk fra offentlig transport og over i biler!!!
Profil af Kent Møller Jæger
Sendt af:Kent Møller Jæger
for 3 år siden
Dette er et svar jeg fik fra Fynbus, angående rejse tid midt på dagen i Odense:
Det er beklageligt at ruterne ikke passer præcist til din aftale kl. 12:30. Det er vurderet at køreplanerne passer godt sammen mht. overgangstid og de er ligeledes tilpasset øvrige ruter på nettet. Antallet af afgange afhænger af frekvensen på ruterne. De er alle fastlagt at Odense Kommune.
Jeg har tilladt mig at undersøge din rute. Ved søgning på rejseplanen fremgår det, at ankomst til Mogensvej 24 fra brombærranken er mulig kl. 12:06 eller 12:36 på hverdage med anvendelse af rute 26 til Tarup Center og skift til rute 95. Overgangstiden er 4 min. Derudover er muligheden for dig at benytte Odense letbane og have en længere gangtid.
Citat slut.
Nu er der bare det at dem der er afhængig af offentlig transport i Odense og "bruger" den, så ved man at mange af de overgangstider Fynbus henviser til er ubrugelige. Det er mere reglen end undtagelsen, at busser er forsinket, så man ser enden af letbanen eller bussen, hvis man benytter rejseplanen!!!
Så den reklame Fynbus og Letbanen har med at det er "nemt" at bruge rejseplanen for at komme fra A til B, er misvisende marketingsføring!!!
Man er selv nød til at stykke sin rejse sammen, når man skal fra A til B i Odense!
Det betyder at den rejse midt på dagen, jeg kommenterede over for Fynbus, var svaret, som jeg tolker det, at hvis du er utilfreds med en rejsetid på næsten 1½ time for at komme under 9 kilometer midt på dagen i Odense, så kan man bare gå!!
Som Fynbus medarbejderen skrev, så er det sådan politikerne har bestemt det skal være i Odense, som jeg tolker svaret?
Profil af Gerda Nielsen
Sendt af:Gerda Nielsen
for 3 år siden
Ja. Dette skulle være det første forslag, for gennemførelsen af det er forudsætningen for at de fleste andre forslag kan gennemføres.
Og så skal det være billigt!
Profil af Lise B
Sendt af:Lise B
for 3 år siden
Ja! Kollektiv trafik i Odense er helt håbløs. Vi bor i Odense M, men har alligevel op til 1,5 km til en bus. Og letbanen er endnu længere væk, den kommer vi heller aldrig til at bruge. Vi ville gerne sende vores datter med bus til fritidsinteresser, men det skal hun bruge 50-60 min på, inkl. skift og ventetid; en tur der klares på 15 min i bil. Og så passer afgangene selvfølgelig ikke, så det reelt er endnu længere tid.
I stedet for at bruge så mange penge på letbanen, kunne man have udvidet busnetværket - både antal linier og afgange (elbusser eller brint eller hvad der nu er smartest) - og fået en langt mere fleksibel kollektiv trafik. Skinnerne kan ikke flyttes, mens en buslinie hurtigt kan laves om.
Og så skal prisen selvfølgelig være rimelig.
Profil af Marianne Koch
Sendt af:Marianne Koch
for 3 år siden
Mit forslag om gratis kollektiv trafik i Odense burde gælde hele DK. Selvom man ikke “bare” sådan lige hæver skatten. Men se hvad Tyskland gør lige nu: indfører billige partoutkort i alle delstater. Så vidt jeg er orienteret. På den måde sikrer de også fortsat liv på landet.
Profil af Anne Birgitte Truelsen
Sendt af:Anne Birgitte Truelsen
for 3 år siden
I Sanderum er busserne forringet og enten skal man bruge dobbelttid ved at tage bus og tværs over byen til letbanen,turen forlænges med op til 20-30 min.Alternativt tage bus og skifte på Faaborgvej, der skal man gå et stykke og krydse vejen og igen vente på almindelig bus, og igen forlænget rejsetid og besværligt for ældre
Profil af Jan Jørgensen
Sendt af:Jan Jørgensen
for 3 år siden
Der er mange, der efterspørger flere busafgange. Det kan de have ret i. Jeg savner efterspørgselsundersøgelser, der kan understøtte beslutningstagerne i den rigtige løsning.
I dag træffes alt for mange beslutninger af mavefornemmelser.
En letbane etape 2 til Vollsmose et et økonomisk selvmål af dimensioner indtil de andre tiltag virker. Så vent med den. Vi bør prioritere skattekronerne mere ansvarligt.
Profil af Jonas Grenild
Sendt af:Jonas Grenild
for 3 år siden
Bybusserne har brug for flere afgange. Når bussen kun kører en gang i timen er det svært at finde en afgang der passer, og irriterende hvis man misser den.
Rutebilerne og togene der fører ind til byen kunne også bruge et løft. Uden for myldretiden er der kun meget få afgange, og alt efter hvor man bor kan det være tæt på umuligt overhovedet at komme ind til byen.
Til sidst ville letbanens Etape 2 være et kærkomment løft til den generelle offentlige transport.
Del
Sendt af
Nuværende status
foreslået
Emner
Offentlige rum og bygninger
Udvikling af lokale fællesskaber
Mobilitet
Andet
Transport
