Spring til hovedindhold

Belønning, incitamenter og kampagner

Fra "Mange tak for jeres input til en ny grøn mobilitetsplan"

Gå til projektet

Det kan være kampagner for kollektiv transport og cykler, hvor der er konkurrencer og belønninger for bæredygtige transportvalg. 

Kommentarer(24)

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Profil af Magnus Løv
Sendt af:Magnus Løv
for 3 år siden
Hvad med at indføre kuponer/vouchers til enten offentlig transport (Inden for Odense Kommune) eller cykelleje til dem, som ikke har en bil? Man kan vel hurtigt finde ud af om en husstand/person har en bil og derefter tilgodese dem med f.eks. kuponer til billetter, gratis leje af lad-cykler/el-cykler e.l. Dette vil give folk et incitament til måske ikke at skaffe en lille bil eller måske afskaffe den lille bil, som de ikke bruger så ofte/til korte ture.
    Fremhæv fordelene ved at cykle - især det samfundsøkonomiske regnestykke som KBH's Kommune har lavet. En cyklist sparer samfundet for penge, mens billister koster samfundet penge. Samarbejde mellem kommuner. En anden form for fradrag for folk, der cykler til og fra arbejde.
      Profil af Morten Hansen
      Sendt af:Morten Hansen
      for 3 år siden
      Odense kommune kunne jo gå forrest i deres egne licitationer, der er det stadigvæk prisen der vægter højere end miljø
        Profil af Robert Grandt
        Sendt af:Robert Grandt
        for 3 år siden
        Måske løses en del af opgaven med landspolitiske og EU politiske tiltag med roadpricing. Måske er nogle af de mere drakoniske forslag, lidt at sparke en dør ind der alligevel åbnes i nærmere fremtid. Måske vil noget være unødig spildt energi på noget der alligevel vil ske? Måske skal Odenses politikere mere presse på Folketinget, for at sætte gang i f.eks. roadpricing på personbiler.
        • 1 like
        Synes ikke at der i forslagene er taget højde for cykelparkering. Cyklister har desværre en dårlig moral mht. at stille cykler pænt. Cykler stilles typisk hvor det er bekvemt for cyklisten selvmødere hensyn til forholdene, F.eks. Andres adgangsforhold. De blokeret ofte for de gående. Odense by et p.t ikke gearet til så mange cykler, som der lægges opstil og hvordan skal ældre og usikre cyklister klare sig. Et stor familie med mange børn vil, ligesom de brede ladcykler, ofte blokere cykelstierne og skabe farlige situationer. Det ser jeg ikke taget højde for i forslagene. Bør indtænkes.
          Har men taget højde for skattemæssige konsekvenser?
            Profil af Mette Berrig
            Sendt af:Mette Berrig
            for 3 år siden
            Det ville da være fantastisk, hvis borgere der ikke belaster byens klima ved at have bil fik en belønning over kommuneskatten. Det samme for os cyklister, der ikke belaster ved at optage p-pladser i hverdagen. Lad os få et gæstekort gratis, så vore gæster trods alt kan parkere i nærheden af vores boliger i beboerlicenszonerne. Det er nemlig os, der belaster p-situationerne mindst i hverdagen. Jeg har ofte undret mig over, hvorfor der ikke indføres beboerlicens i hele kommunen, så alle borgere blev lige stillet hvad hensyn til p-betalinger angår. Bare sådan et retfærdighedens synspunkt
              @Mette Berrig så de penge der kommer ind i registreringsafgift ønsker du ikke længere at benytte til statslige og kommunale byggerier, samt de der pendler og betaler sin skat i Odense skal bare flytte? For nogen er en bil en nødvendighed for at komme på job hvilket for øvrigt efterhånden er så dyrt at det snart er billigere at blive hjemme da det eneste politikerne kan finde ud af er skatter og afgifter.
              • 1 like
              Kampagner og lodtrækninger tror jeg ikke på, men skattefradrag eller anden kontant fordel til cyklister kan gøre en forskel.
              • 2 likes
              Profil af Morten Hansen
              Sendt af:Morten Hansen
              for 3 år siden
              @Peter Lauridsen Og skattefradrag til dem uden elbiler der ikke er ønsket i centrum og så skal de heller ikke betale for gildet derinde
                Profil af Robert Grandt
                Sendt af:Robert Grandt
                for 3 år siden
                Vend prisen på transport på hovedet Vend betalingen for persontransport 180 grader rundt. I dag investerer mange så store summer i en bil, at de kalkulerer med f.eks. 5-10 års brug. Med afgifter osv. inden bilen har kørt en meter bliver det til mange penge. Derfor kan man oplevet af folk der bor nabo til en station eller et stoppested, alligevel død og pine tager bilen, der jo er investeret en betragtelig sum i. Kollektiv transports (KT) betaling er jo kendt som "Pay-as-You-go", - man betaler ofte kun lige for den ene tur. Det er mest overladt til pendlere at købe periodekort. Hvad med at vende det på hovedet, så der pilles ved årsagen og incitamenterne? Bilerne over på roadpricing og KT på 1-2-3-5-års kort. Altså at bytte betalinger for transport og dermed incitamenter. Bilerne får reduceret reg. afgiften og den grønne afgift bortfalder. Til gengæld skal der betales pr. kørt km, alt efter sted, rute, tid, størrelse og miljøklasse. KT prisstruktur skal mere sigte hen mod 1-2-3-5 årskort, hvor det giver adgang til bus, tog, metro, letbane, færger. De mindst CO2 udledende. Enkeltture kan købes men de skal holdes relativt dyrere pr. tur end årskortenes muligheder. På den måde pilles der ved en af årsagerne til udfordringerne med den stigende bilafhængighed, uden at kaste sig videre ud i endeløs symptombehandling. (Ja det kræver en landspolitisk ændring)
                • 2 likes
                @Robert Grandt Det var et interessant og konstruktivt forslag. Jeg kan selvfølgelig ikke gennemskue alle konsekvenser, men hvis man vidste en given biltur kostede f.eks. 40 kr plus slidtage og drivmiddel, ville det nok give stof til eftertanke. Måske man i stedet for indviklet og sikkert astronomisk dyrt (kan blive rejsekortet og supersygehusene om igen) roadpricing-system, kunne man i første omgang lave en forureningsafgift på priserne på benzin og diesel og el til biler. Det vil møde voldsom modstand, men at gøre det betydeligt dyrere at køre bil er nok den mest effektive måde at mindske biltrafikken på. Og vi har jo kørselsfradraget til at tilgodese landboere. Blot at gøre det bøvlet - som det er mobiltetsplanens idé - kommer aldrig til at virke i praksis. Dertil elsker vi bilkørsel for meget. Vi ser hvor lange transporttider mennesker andre steder er villige til at acceptere.
                  Profil af Robert Grandt
                  Sendt af:Robert Grandt
                  for 3 år siden
                  @Karsten Nielsen Dynamisk roadpricing er allerede gennemtestet og fungerer aldeles glimrende. F.eks. har Belgien siden 2016 haft obligatoriske roadpricing OBU'er i sving med indbygget GPS og GSM til lastbiler og opdelt landet i 4 takstzoner. Det er ikke dyrt og gevinsterne er enorme, - alt efter taksternes størrelse. Vi er i 2023 og det virker fint i adskillige EU lande i dag. Så der er ingen undskyldninger for ikke at komme i gang, for der er store trængsels og klimagevinster at hente. Ved at bremse trængslen (Energistyrelse regner med + 1 mill. flere personbiler i 2030), sparer vi mange mia. til nye veje, bredere veje, nye motorveje, nye parkeringspladser/kældre/huse, nye broer, nye tunneler osv... De penge kan vi bruge meget mere fornuftigt. Oven i det skal der en ændring til i kommunikationen om personbiler. Siden for 100 år siden har automobilen været snedigt og smart italesat som det ultimative stykke frihed. Kort fortalt: Har du ikke en bil er du ikke fri. Det skal der laves om på og det kan man med klog kommunikation og f.eks. forbud mod reklamer for biler. Der skal tænkes ud af boksen og findes løsninger til at ændre årsagerne og ikke som i dag hvor man blot symbolbehandler. Politikere er hundeangste for at støde vælgerne på dagens præmis der går på at personbilen er deres ypperste frihedsideal. Pil ved årsagen og ikke kun ved symptomet.
                    Profil af Robert Grandt
                    Sendt af:Robert Grandt
                    for 3 år siden
                    Vi har en fri presse. Alligevel er det træls at se hvorledes førende lokale medier, i stedet for at oplyse sagligt og samle borgerne om udviklingen, så gøres der en dyd ud af at så splid og dyrke brokkeriet. Det er så trist at se på. Har den 4. statsmagt slet ikke et ansvar for sammenhold? Kan det gøres bedre? Kan der appelleres til mere ansvarlighed når lokale medier kommunikerer?

                      Del