Spring til hovedindhold

Bilfrie zoner ved skoler

Fra "Mange tak for jeres input til en ny grøn mobilitetsplan"

Gå til projektet

Et område omkring en skole, hvor der er forbud mod bilkørsel på visse tidspunkter af dagen - typisk om morgenen, når børnene færdes ved skolen. Det gøres for at skabe bedre og trygge rammer for børnene, som går og cykler til skole. 

Kommentarer(26)

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Profil af Lise B
Sendt af:Lise B
for 3 år siden
Hvis man nu starter med at prioritere sikre skoleveje og bedre offentlig transport, kan det være, at færre vælger bilen. Men der vil altid være nogen, der bor langt fra skolen, skal videre på arbejde eller af anden grund er nødt til at tage bilen
    Profil af M V
    Sendt af:M V
    for 3 år siden
    Folk vil overholde tiltag som dette, ligeså vel som de pt. respektere de forskellige cykelgader. Altså, overhovedet ikke.
      Spørgsmålet er direkt relateret til spørgsmålet om cykelsikkerhed. Vi prøver at cykler til skolen, men der er nogle dage vi ikke kan pga vores arbejde. Jeg glæder mig til dagen min datter kan cykle selv og jeg håber det er snart sikre at cykle gennem byen
        Ja tak - det vil være med til øge trygheden for alle de børn, der kommer til skolen på cykel eller gående, og som i dag skal navigere ind og ud mellem bilerne.
        • 1 like
        Det er der allerede ved vores lokale skole. Det fungerer fint. Det eneste der kunne optimeres, kunne værre en drop-off zone for de forældre der død og pine skal aflevere deres børn i bil.
          Profil af Povl Sonne
          Sendt af:Povl Sonne
          for 3 år siden
          Fin ide, børn tar ikke skade af at bevæge sig
          • 1 like
          Så gerne denne løsning realiseret, men kan ikke se det fungere i virkeligheden, da det for nogle kan være nødvendigt at aflevere i bil + lukning af trafikveje omkring skolerne kan risikere at skabe trafikkaos udenom skolen og skabe farlige situationer der. Ser hellere at man prioriterer nedsat hastighed, oplyste fodgængerfelter med blink og brede cykelstier på skolevejene.
          • 3 likes
          @Stinna Midtgaard Kjær men børnene kan da sagtens gå nogle hundrede meter fra der hvor man kan sætte dem af og hen til skolen. Så får de også lidt frisk luft og gang i blodomløbet inden de skal hen og sidde stille i et fyldt klasselokale.
            Ikke alle børn bor lige op og ned af deres skoler. Der skal være ordentlig og sikker adgang til dem der har brug for at blive kørt. Samtidigt er det for nogen nødvendigt at køre forbi skoler for st komme på arbejde - så zonerne skal ikke gå alt for langt ud. Dette vil nok skabe et nyt kaos, da børnene så bare bliver afleveret der istedet.
              Profil af Gina Balck
              Sendt af:Gina Balck
              for 3 år siden
              Det duer ikke for de delebørn hvis ene forældre bor langt fra skolen og må køre derind. Så skal der i hvert fald være en mulighed for tilladelse til disse forældre. Det samme gælder for de børn der bliver kørt med taxa.
              • 1 like
              Profil af Carl Bruun
              Sendt af:Carl Bruun
              for 3 år siden
              Jeg arbejder til dagligt på en af byens skoler. Der sker adskillige farlige situationer, grundet for meget biltrafik. Lær børnene at cykle og transportere sig selv. Det giver dem mere frihed senere i deres barndom, når de ikke skal være afhængige af, at mor og far skal hente og bringe. Desuden er det vel sundt nok at få lidt motion. Vi ved at børn, der cykler, fortsætter med at cykle resten af livet. Børn, der transporteres, skal transporteres resten af livet.
              • 3 likes
              Profil af Jon Printzlau
              Sendt af:Jon Printzlau
              for 3 år siden
              @Carl Bruun så min dreng på 5 skal selv cykle et par km i skole? Eller skal jeg cykle med ham for at cykle hjem og kører en omvej i bil fordi skolen ligger på vejen på job og så komme forsent pga flere faktorer? Eller skal jeg møde senere så mit barn kan få mere institutions tid? Og i sidste ende komme senere i seng og ikke få nok søvn så de er klar til næste dag? Hvilken af ovenstående er det rigtige at gøre?
                @Jon Printzlau alle 3 ting er rigtige og i mine øjne en helt naturlig del af det at have børn. Min datter har altid cyklet et par kilometer i skole siden 0. klasse. Den første tid, inden hun kørte alene fandt vi ud af at skiftes til at følge hende. Det tager ikke særligt lang tid, når man bor i en større by som Odense, hvor de fleste i den centrale del bor forholdsvis tæt på den nærmeste folkeskole. Men vågner også mere op om morgenen og møder frisk op, når man enten har gået eller cyklet i skole. Man har brug for at få gang i blodomløbet om morgenen. Det giver også mere ro i hjernen, når man bevæger sin krop.
                  Profil af Jon Printzlau
                  Sendt af:Jon Printzlau
                  for 3 år siden
                  @Charlotte West Ja motion er godt og sundt, men hvis jeg skal møde en time (eller mere) senere pga jeg skal cykle rundt med mine 3 små børn, betyder det også jeg først kan hente dem og være hjemme kl 17 igen. Og de kommer i seng kl 19, hvornår skal jeg så være sammen med dem? Og mine børn skal bestemt ikke have længere institutions og skole dage end jeg selv har arbejdsdage. Og nej alle i Odense Kommune bor bestemt ikke centralt i forhold til skoler

                    Del