Spring til hovedindhold

Fordele for elbiler

Fra "Mange tak for jeres input til en ny grøn mobilitetsplan"

Gå til projektet

Fordelene for elbiler kan for eksempel være:

  • Lavere priser for parkering
  • Ingen tidsbegrænsning på parkering
  • Veje eller vejbaner kun for elbiler

Kommentarer(36)

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Profil af Lise B
Sendt af:Lise B
for 3 år siden
Veje/vejbaner til elbiler er simpelthen spild af penge - om få år er der kun elbiler, og så skal det hele laves om igen. Og så skal man jo huske, at en elbil ikke er grøn, så længe meget af vores el kommer fra fossile brændstoffer
    Profil af Morten Hansen
    Sendt af:Morten Hansen
    for 3 år siden
    Man bør overveje om folk uden elbiler og som ikke er velkomne i Odense C mere om de ikke skal sættes ned i kommune skat, de skal vel ikke dække noget de ikke kan bruge
      Profil af Morten Hansen
      Sendt af:Morten Hansen
      for 3 år siden
      Så længe elbiler ikke er den løsning der holder i fremtiden, bør man tage dem helt ud af samtlige planer.
      • 1 like
      Det er vigtigt at huske at ikke alle har råd til elbiler. Det vil skabe et A og B hold i Odense, hvor den største taber vil være Odense bymidte og dens butikker. Rosengårdscentret er tæt på og gratis p for alle.
      • 1 like
      Profil af Morten Olsen
      Sendt af:Morten Olsen
      for 3 år siden
      Jeg tror efterhånden, at vi er for mange elbilsejere til at det giver mening med særlige fordele. Man kunne med fordel begynde af udfase fosilbiler i centrum helt. Der behøver ikke nødvendigvis at være særlige fordele for os elbilister. Vi skal generelt bare have færre biler ved at gøre den kollektive trafik mere attraktiv.
        Vi er alle ligeværdige borgere i Odense, ved at give rabat til elbilsejere, vil det være en rabat til dem med en ekstra elbil til pendling i byen.
          I dag kører stort set alle elbiler med lithium-ion-batterier. Det vil sige batterier, der består af grundstoffet lithium sat sammen med metaller. Et af de metaller, der benyttes i elbilernes batterier, er kobolt. Grundstoffet er i dag en nødvendighed, når der skal laves elbiler med lang rækkevidde. Det skyldes, at kobolten er med til at give en høj energitæthed i batterierne, hvilket vil sige at man kan klemme en stor kapacitet ind i batteriet, uden de bliver for store. Der er dog det store problem, at kobolt er forbundet med børnearbejde og forfærdelige arbejdsforhold. Så hvordan kan man som forbruger sikre sig, at man ikke køber en bil med børnearbejde på samvittigheden?
            Profil af Jesper Jensen
            Sendt af:Jesper Jensen
            for 3 år siden
            Gratis parkering både kort og længerevarende. Det fremmer fordelen ved elbil
              Der er ikke økonomi for dem med lavt kørselsforbrug at skifte til elbil. En investering på,kr. 400.000 med 8.000 km om året over 10 år giver kr. 5.pr. kørt km alene i afskrivning, eller kr. 40.000 om året. Er der rimeligt at en pensionist skal belastes med det. Især,de ældre kører ikke ret meget, men bilen er deres kontakt til omverdenen, F.eks. Når de skal besøge andre og købe ind.
                Profil af Jesper Jensen
                Sendt af:Jesper Jensen
                for 3 år siden
                @Jan Jørgensen sjove myter om elbiler her i tråden. Både med pris, træk, forurening osv. Tjek fakta inden der skrives. Elbil koster ikke nødvendigvis 400.000kr. Der er mange på markedet og de brugte er ikke specielt dyre.
                  @Jesper Jensen så er jeg nysgerrig på en El bil der må trække 2200 kg på krogen brugt pris imellem 200-250 tkr. Rækkevidde over 800 km for at sammenligne med brugt bil med forbrændings motor. Tænker ikke du kan finde en ny der kan klare 2200 kg. Og rækkevidde over 800 km. Og slet ikke med noget på krogen På Bilbasen er det let at finde mange som kan det og det er ikke el og ikke nogen myte.
                    @Jesper Jensen en 5 år gammel elbil til kr. 200.000 giver samme resultat.
                      @Jan Jørgensen hvilken 5 år gammel elbil kan trække 2200 kg. Med rækkevidde på 800 km brugt til 200-250 tkr. ??
                        Hvor belaster en elbilen geografisk. Her tænker jeg i sær på batteriet. 1. Hvor det produceres 2. Hvor det bruges 3. Hvor det destrueres Stender vi ikke bare klimaregningen ud til et 3 verdensland? Og hvad hvis man i verden beslutter, at klimabelastningen skal fordeles over levetiden, hvor bilen kører?
                          Profil af Jesper Jensen
                          Sendt af:Jesper Jensen
                          for 3 år siden
                          @Jan Jørgensen det er der lavet en del beregninger på allerede. Henviser venligst til FDM og andre.
                            @Jesper Jensen jeg går ud fra, at du svarer, at klima belastningen ligger i der hvor batteriet produceres, sekundært hvor det destrueret. Dvs, der hvor det rent faktisk benyttes slipper, Er det rimeligt. Og kan vi forvente, at et batteri med f.eks. 10 års levetid omfordeles produktions og destruktionsbelastningen med 1/10 om året, til der hvor batteriet rent faktisk benyttes. Så falder hele fundamenter for CO2 neutralitet jo til jorden.

                              Del