Spring til hovedindhold

Grønne korridorer

Fra "Mange tak for jeres input til en ny grøn mobilitetsplan"

Gå til projektet

Det kan være en vej, hvor busser, cykler og fodgængere - og eventuelt elbiler - prioriteres over benzin- og dieselbiler.

Grønne korridorer kan laves på mange forskellige måder, men handler om at give bedre forhold til busser, cykler og fodgængere - og eventuelt elbiler. Det kan være bredere cykelstier og fortove, prioritering i lyskryds, mere plads til træer og regnvandsbede m.v.  

Kommentarer(26)

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Profil af Gerda Nielsen
Sendt af:Gerda Nielsen
for 3 år siden
Grønne korridorer kan være ok, men det må afhænge af de lokale forhold. Og under alle omstændigheder, skal den offentlige transport opprioriteres voldsomt, før jeg kan støtte et forslag, der bygger på anvendelse af offentlig transport. En busdrift med 1/2-times, 1- times og 2-timers intervaller er ubrugelig.
    Profil af Magnus Løv
    Sendt af:Magnus Løv
    for 3 år siden
    Mere plads til træer, regnvandsbede og cykler. Der findes mange steder, hvor man nemt kunne opstille grønne vejblokke i stedet for cement. Et godt eksempel er ved siden af Skt Knuds Kirke, hvor der er et enkelt spor ned til parkeringskælderen. Her er der bare opstillet stolper, men man kunne med fordel installere bede eller træer for mere grønt. Eksempler som denne findes sandsynligvis mange steder i Odense. Derudover kunne man med fordel lave nogle busbaner ala Århus, hvor det kun er busser og taxa, som må køre (Og selvfølgelig cykler).
    • 1 like
    Hvis man er til grønne korridorer, så tag ud i en af de dejlige skove, ådale, m.v. Der er masser af muligheder. Lad være med at ødelægge vejene.
      Ja tak til grønne korridorer, som kilen i Kbh. Men drop at lade elbiler slippe med - i takt med antallet øges, bliver det igen biler der dominerer. Om en bil er på el eller ej, er den en sikkerhedstrussel for bløde trafikanter. Og lav så cykelstier, så de er gode at cykle på og ikke bare pæne at se på! Stop med glatte klinker og sindsyge hump/overgange, som dem man har lavet gennem midtbyen (de er livsfarlige og smadrer ens cykel). Og gerne opdelt gå/cylelrum hvis muligt - man vil ofte gerne hurtigt frem, når man cykler!
      • 2 likes
      Der skal satses på bio-brændstof og brint til vores biler, og forbrændingsmotorer skal derfor ikke forbydes. El-biler er IKKE fossilfrie, men udgør et stort problem miljømæssigt både ved fremstillingen pga. sjældne metaller i batteriet og ved bortskaffelsen som affald. Desuden kan el-biler selvantænde og brænde og ilden kan KUN slukkes når bilen nedsænkes helt i vand. UHA, hvis el-bilen brænder i en stor parkeringskælder!
        Tænker kun det vil skabe problemer at fjerne 2 spor, på allerede trafikerede veje. Dem som bruger bilen gør det ofte af en grund. Man vil ikke kunne fjerne så mange biler på vejene, at 2 spor ved fx Sdr. Boulevard vil være fremkommelig efter.
          Profil af Gina Balck
          Sendt af:Gina Balck
          for 3 år siden
          Så det er kun de rige der må køre i byen eller hvordan? Det er altså ikke noget den almindelige borger har råd til som priserne er. Nu køre jeg ikke selv bil, men det er da tydeligt for alle at elbiler også har en betydelig pris.
            @Gina Balck når vi tænker klima, kan vi ikke blive ved med at hælde alt den CO2 ud i luften. Så et skifte til en ikke fossil bil, er fremtiden, uagtet privatøkonomi. Vi bliver måske nødt til at sænke vores vildt høje afgift på biler, eller gøre det billigere for visse modeller. Tiopepunktet før det giver permanente skader i vore klima, når vi ikke. Men vi kan begrænse skaden, hvis vi handler hurtigt. Det syntes jeg vi skylder vores børn og børnebørn.
              Profil af Rene Aaskov
              Sendt af:Rene Aaskov
              for 3 år siden
              Jeg vil gerne høre om hvordan i tænker at biltrafikken bliver på vejende tæt på skibhusvej F.eks Henriettevej, enighedsvej og marienlystvej. Hvis trafikken mindste på skibhusvej hvordan undgår i så at trafikken ikke bare flytter til vejene tæt på skibhusvej. Vejene tæt på skibhusvej er jo ikke bygget til at der kommer mere trafik, og hvis trafikken bare flytter bliver der jo ikke et renere miljø.
                Kære @Rene Aaskov Mange tak for dit spørgsmål Bliver det besluttet, at der skal laves ændringer på Skibhusvej, så vil der blive set på de omkringliggende veje også. Hvis Skibhusvej ændres, så det bliver mere trygt at færdes til fods og på cykel, vil nogle bilture blive flyttet til gang og cykling. Hvis der skal laves ændringer på Skibhusvej, vil der i planlægningen bliver kigget på området som helhed og ikke kun på Skibhusvej. Den primære biltrafik skal afvikles på de større veje og ikke på boligvejene. Venlig hilsen Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
                  Jeg mener at der mangler en mere grundlæggende diskussion i Odense af, hvad vi egentlig ønsker af byen, altså formålene med at vi har en by. Vi er mange der har brug for byen til fx, indkøb, undervisning, underholdning, div. service, lægebesøg, restaurant osv. og vi har brug for rimelig let at kunne komme til byen i bil, for ellers kommer vi der nok ikke ret meget (vi er ældre). Dette skal tilgodeses, ellers dør byen lige så langsomt, hvad der allerede nu er tegn på...
                  • 1 like
                  Profil af Brian Jensen
                  Sendt af:Brian Jensen
                  for 3 år siden
                  Tanken er god. Men hvis vi alle kører i elbiler om 20 år fordi vi kører grønt, hvor skal vi så kunne køre hvis vejene er færre? Hvad er argumentet om 20 år til at fravælge en grøn elbil frem for en cykel?
                    @Brian Jensen en bil uanset hvad der driver den frem, generer mikroplast fra dækkene, de fylder alt for meget hvis bilen kun transportere en person. Hop på cyklen i stedet og er du dårligt fungerende nap en trehjulet med elmotor. Bilen er til ture ud af byen eller ind til evt. Ring 2 hvor der må sadles om...
                    • 1 like

                    Del

                    Nuværende status

                    foreslået

                    Emner

                    Offentlige rum og bygninger
                    Udvikling af lokale fællesskaber
                    Mobilitet
                    Andet
                    Transport