Hastighedsgrænse på E20
Fra "Mange tak for jeres input til en ny grøn mobilitetsplan"
Gå til projektet

Det vil reducere CO2-udledning og støj, hvis hastigheden sættes ned på motorvejen.
Kommentarer(31)
Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Profil af Jan Jørgensen
Sendt af:Jan Jørgensen
for 3 år siden
At sætte hastighedsbegrænsning ned til 20 km/t i byen tjener ikke et klimaregnskab, da brændstofforbruget vil stige.
Hvis det drejer sig om trafiksikkerhed, skulle fokus måske mere være på cyklisternes adfærd. Det være sig manglende tegngivning, overholdelse af vigepligter og manglende respekt for rødt. Samtidig er deres fokus ofte på musikken i deres headset eller mobiltelefonens skærm.
Mange af de vanvidsbilister, der klages over, er forbundet med narkomiljøet. Men det har vores politikere hverken evne eller vilje til at få stoppet.
Profil af Niels Weber
Sendt af:Niels Weber
for 3 år siden
Max. 90 km/t forbi Odense. Urimeligt støjniveau for dem, der bor tæt på motorvejen.
Profil af Jan Jørgensen
Sendt af:Jan Jørgensen
for 3 år siden
@Niels Weber det næste bliver vel at kirkeklokkerne ikke må ringe om søndagen og landmanden ikke må sprede gylle på sin mark. Dit forslag har intet med klima at gøre. Bilerne købere længere på literen ved 110 km/t end 90 km/t. Det er der evidens for.
Du kan altid selv sætte et støjdæmpende hegn op. Det kan da ikke være skatteydernes penge.
En motorvejs formål er at man hurtigt og sikkert kan komme fra A til B og trafikken ledes udenom byen. Du har selv valgt at bo tæt på motorvejen med de logistiske fordele der medfølger. Prisen er en summen af støj. Tænk på os andre, der bor ved veje med ujævn støj som f.eks. Udrykningskøretøjer og motorcykler eller dem, dem bor nær det militære øvelsesterræn ved Højstrup. De vidste der var der, så de klager ikke.
Profil af Jens peter Nielsen
Sendt af:Jens peter Nielsen
for 3 år siden
Udvid i stedet til flere spor og brug smartere belægning (ift støj)
Ventetid og kø er udfordringen både økonomisk og klimamæssigt
Profil af hjalmer Traugott-Olsen
Sendt af:hjalmer Traugott-Olsen
for 3 år siden
Hvis trafikken glider, i stedet for at holde stille, vil CO2 falde.
Hvis man generes af støjen fra den etablerede motorvej, så har man bosat sig forkert.
Profil af Birgitte Olsen
Sendt af:Birgitte Olsen
for 3 år siden
God idé med lavere hastighed på de bynære strækninger. Og hvis det suppleres med godt skiltede stærekasser, skal vi nok lære det :o)
Profil af Jan Jørgensen
Sendt af:Jan Jørgensen
for 3 år siden
Der er ikke evidens for at reduktion at hastigheden på motorvejen giver de ønskede besparelser.
Tror at udviklingen løser problemet. Der kommer forholdsvis flere elbiler, og de larmer mindre. Samtidig er vanvidsbilisternes kraftigt på retur. Folk kører generelt pænere, og man bør prioritere at trafikken glider jævnt. Så kører vi længst på brændstoffet el som fossilt.
Profil af Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
for 3 år siden
Kære @Jan Jørgensen
Mange tak for dit input.
Odense Byråd har en målsætning om, at der i 2030 skal være 40 % elbiler. Der er dog behov for væsentlig flere tiltag for at nedbringe CO2-udledningen yderligere. Her kan nedsættelse af hastighedsgrænsen på motorvejene i Odense have en stor effekt, da 20% af CO2-udledningen fra trafikken i Odense er fra trafik på motorvejene.
Den laveste CO2 ligger på hastigheder omkring 60 – 70 km/t ved glidende trafik, mens det ved ujævn trafik i byområde er mest optimalt ved 20 – 30 km/t.
Ved hastigheder over 50 km/t larmer elbilerne stort set lige så meget som andre biler, da dækstøjen er afgørende ift. trafikstøj.
Venlig hilsen
Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
Profil af Jesper Jensen
Sendt af:Jesper Jensen
for 3 år siden
Finder ikke ideen med nedsættelse af hastigheden til 110 km/t på Vestfyn holdbar. Det forlænger rejsetid og skaber unødig forsinkelse og trængsel.
Bedre med kampagner om at folk holder til højre så der er bedre flow på vejen.
Profil af Thorbjørn Kaldau
Sendt af:Thorbjørn Kaldau
for 3 år siden
@Jesper Jensen Så vidt jeg kan se er det kun foreslået at sænke hastigheden i Odense Kommune, altså syd om Odense
Profil af Thorbjørn Kaldau
Sendt af:Thorbjørn Kaldau
for 3 år siden
@Jesper Jensen Fra Urban Creators: "Ned i fart på motorvejen.
Farten ned til 80-90 km/t på motorvejen i
Odense Kommune. Dette giver en lavere
CO2-udledning og begrænser støjgener i tæt
bebyggede områder"
Profil af ulrik møller
Sendt af:ulrik møller
for 3 år siden
Bindegalt, der er allerede massiv afgift på diesel og benzin, så CO2 elementet er handlet af
Profil af Lars Frisdahl
Sendt af:Lars Frisdahl
for 3 år siden
Hastigheden skal også ned på de store indfaldsveje. Der er ingen grund til at man skal køre 70 km. I timen ind til byen, når man kommer fra motorvejen. Vigtigere er en flydende trafik. Det sker ved rundkørsler, vigepladser når der skal drejes og lavere hastigheder.
Profil af Thorbjørn Kaldau
Sendt af:Thorbjørn Kaldau
for 3 år siden
Jeg synes det er en super idé.
Flere undersøgelser har vist at trafikstøj er decideret sundhedsskadeligt, ligesom en sænkning af hastigheden vil få bilerne til at køre længere på literen og derved også sænke CO2-udledningen.
Rent støjmæssigt burde der have været støjskærme op langs motorvejen syd om Odense for længst, men at sænke hastigheden må være den næstbedste løsning.
I dag er store dele af Odense generet af støj fra motorvejen, hvor lyden flere steder har fri passage og motorvejen et enkelt sted ligefrem er hævet over det omgivende landskab, så lyden har fri passage (broen over Odense å ved Haveforeningen Lilletoften). Når der så som minimum går nogle år før motorvejen udvides og der kommer støjværn op, mener jeg at en sænkning til 90 (eller måske endda 80) km/t. igennem byen vil være en god løsning.
Profil af Thorbjørn Kaldau
Sendt af:Thorbjørn Kaldau
for 3 år siden
Desuden vil en lavere hastighed syd om Odense jo nok være med til at give markant færre trafikuheld (hvilket der desværre ofte synes at være på strækningen), hvilket vil være med til at mindske mængden af køer og gøre folks køretur mere forudsigelig. Færre uheld og køer vil også være med til at mindske trafiktiden, så den ellers længere trafiktid ved en hastighedssænkning modvirkes.
Del
Sendt af
Nuværende status
foreslået
