Spring til hovedindhold

Hastighedszoner

Fra "Mange tak for jeres input til en ny grøn mobilitetsplan"

Gå til projektet

Et område, hvor hastigheden sættes ned til eksempelvis 30 kilometer i timen. 

Kommentarer(26)

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Det giver mere trængsel og dårligere flow i trafikken. Tror ikke på en miljømæssig effekt
    Profil af Vibeke Jensen
    Sendt af:Vibeke Jensen
    for 3 år siden
    Mit indtryk er, at mange villaveje har problemer med, at folk ikke overholder skilte på 30 eller 40 km/t. Der kunne flere bump være en løsning. I øvrigt giver høj hastighed også mere støj, som der kan være folk, der er meget plagede af. Og flere steder har kommunen valgt at bruge billig asfalt, der giver mange støjgener.
      @Vibeke Jensen Vi er glade for de gode bump vi har fået på Skt. Klemens Vej med 30 km som vejledende/påbudt. De støjer ikke som frygtet, kun de store tungt læssede lastbiler, som hellere undgår bumpene og kører den anden vej rundt.
      • 1 like
      Profil af Povl Sonne
      Sendt af:Povl Sonne
      for 3 år siden
      Glimrende idé, skal gælde alle transportmidler
      • 1 like
      Politikerne har vel også,et ansvar for forretningslivet i centrum. De har skabt en situation, hvor Kongensgade som handelsgade bløder med 28 tomme lejemål,og yderligere 4 på vej. Turister, der før lagde store indkøb i butikkerne, og bidrog til vores velstand, tage nu en overnatning eller to, går i bedste fald på restaurant, og rejser så videre. Ved 20 km/t opnår man bare, at uopmærksomme cyklister med musik i ørerne, kører ind i det langsomtkørende biler. Der er ikke evidens for at 20km/t er CO2 besparende.
        Når min bil kører 20 km/t kører den 4 km/l. Ved 30 km/t kører den 10 km/l. Ved 50 km/t kører den 20 km/l. Den bruger mere brændstof ved acceleration, så en mere glidende trafik vil være mest klimabesparende, og det er vel temaet.
          Ja, tak til nedsat hastighed indenfor ringvejene - og iøvrigt på villaveje udenfor zonerne. Og gerne under 30 km/t. Så meget ekstra tid koster det ikke bilisterne. Det handler ikke kun om tid og CO2 men i høj grad om støj og trafiksikkerhed for de beboere, der bor i byen. En by er ikke kun en, man kører ind og besøger/arbejder og så kører væk fra - en by er hjem for utrolig mange mennesker - de er der hele tiden, og der skal tages større hensyn til dem en til besøgende.
          • 1 like
          Hvad er formålet? Man kan sikkert komme med flere rationaler, men uden at kende et formål er det svært at kommentere. Det kan være en god ide, ved parkeringspladsen ved Rosengårdscentret, men en dårlig ide på ringvejene, der skal flytte borgene til næste destination.
          • 1 like
          Kære @hjalmer Traugott-Olsen Mange tak for dit spørgsmål. Vi har set på erfaringen fra andre byer, hvor hastigheden er blevet sat ned. Der ses blandt andet følgende tendenser: - Der bliver mindre trafik og flere vælger at gå eller cykle. - Ulykkerne reduceres i antal og i skadesgrad – i bedste fald kan alle dødsulykker med fodgængere eller cyklister forebygges. - Støj og luftforurening falder. - Trængslen forværres ikke. - Trygheden stiger. - Handelslivet forbedres for nogle kategorier. - Beboerne er generelt tilfredse. Venlig hilsen Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
            Profil af Jesper Jensen
            Sendt af:Jesper Jensen
            for 3 år siden
            Hvorfor 30 km/t? Giver trængsel og skaber trælse situationer.
            • 1 like
            Kære @Jesper Jensen Mange tak for dit spørgsmål. Vi har set på erfaringen fra andre byer, hvor hastigheden er blevet sat ned. Der ses blandt andet følgende tendenser: - Der bliver mindre trafik og flere vælger at gå eller cykle. - Ulykkerne reduceres i antal og i skadesgrad – i bedste fald kan alle dødsulykker med fodgængere eller cyklister forebygges. - Støj og luftforurening falder. - Trængslen forværres ikke. - Trygheden stiger. - Handelslivet forbedres for nogle kategorier. - Beboerne er generelt tilfredse. Venlig hilsen Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
              Fint forslag! Fartbegrænsning har den positive effekt at reducere trafikstøjen, hvilket gør cykel/gå-turen betydelig mere behagelig. Det bliver helt rart at kunne høre omkring sig.
              • 1 like
              Profil af ulrik møller
              Sendt af:ulrik møller
              for 3 år siden
              Mange af disse forslag, herunder dette, tjener et andet formål end grøn omstilling. Til den tid hvor dette er implemeteret, kører vi alligevel i elbiler, så det er unødvendigt. Så lad nu være med at lægge unødige restriktioner ned over folk.
                @ulrik møller en ting er co2 udslip, noget andet er at folk der cykler ikke stresser over hurtig og farlig trafik. Ældre kan eks. Sagtens cykle på en trehjulet, men er bange i trafikken. Og det er jo ikke ok. Odense by skal gerne tilrettes til Alle. Billister sidder i vel tempereret og beskyttet i sin bil, de må køre langsommere og lade cykelister, og gående komme frem.
                • 1 like

                Del

                Nuværende status

                foreslået

                Emner

                Sikkerhed
                Offentlige rum og bygninger
                Udvikling af lokale fællesskaber
                Mobilitet
                Andet
                Transport