Hastighedszoner
Fra "Mange tak for jeres input til en ny grøn mobilitetsplan"
Gå til projektet

Et område, hvor hastigheden sættes ned til eksempelvis 30 kilometer i timen.
Kommentarer(26)
Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Profil af Jens peter Nielsen
Sendt af:Jens peter Nielsen
for 3 år siden
Det giver mere trængsel og dårligere flow i trafikken. Tror ikke på en miljømæssig effekt
Profil af Vibeke Jensen
Sendt af:Vibeke Jensen
for 3 år siden
Mit indtryk er, at mange villaveje har problemer med, at folk ikke overholder skilte på 30 eller 40 km/t. Der kunne flere bump være en løsning.
I øvrigt giver høj hastighed også mere støj, som der kan være folk, der er meget plagede af. Og flere steder har kommunen valgt at bruge billig asfalt, der giver mange støjgener.
Profil af Svend Andresen
Sendt af:Svend Andresen
for 3 år siden
@Vibeke Jensen Vi er glade for de gode bump vi har fået på Skt. Klemens Vej med 30 km som vejledende/påbudt. De støjer ikke som frygtet, kun de store tungt læssede lastbiler, som hellere undgår bumpene og kører den anden vej rundt.
Profil af Povl Sonne
Sendt af:Povl Sonne
for 3 år siden
Glimrende idé, skal gælde alle transportmidler
Profil af Jan Jørgensen
Sendt af:Jan Jørgensen
for 3 år siden
Politikerne har vel også,et ansvar for forretningslivet i centrum. De har skabt en situation, hvor Kongensgade som handelsgade bløder med 28 tomme lejemål,og yderligere 4 på vej.
Turister, der før lagde store indkøb i butikkerne, og bidrog til vores velstand, tage nu en overnatning eller to, går i bedste fald på restaurant, og rejser så videre.
Ved 20 km/t opnår man bare, at uopmærksomme cyklister med musik i ørerne, kører ind i det langsomtkørende biler.
Der er ikke evidens for at 20km/t er CO2 besparende.
Profil af Jan Jørgensen
Sendt af:Jan Jørgensen
for 3 år siden
Når min bil kører 20 km/t kører den 4 km/l.
Ved 30 km/t kører den 10 km/l.
Ved 50 km/t kører den 20 km/l.
Den bruger mere brændstof ved acceleration, så en mere glidende trafik vil være mest klimabesparende, og det er vel temaet.
Profil af Stinna Midtgaard Kjær
Sendt af:Stinna Midtgaard Kjær
for 3 år siden
Ja, tak til nedsat hastighed indenfor ringvejene - og iøvrigt på villaveje udenfor zonerne. Og gerne under 30 km/t.
Så meget ekstra tid koster det ikke bilisterne. Det handler ikke kun om tid og CO2 men i høj grad om støj og trafiksikkerhed for de beboere, der bor i byen. En by er ikke kun en, man kører ind og besøger/arbejder og så kører væk fra - en by er hjem for utrolig mange mennesker - de er der hele tiden, og der skal tages større hensyn til dem en til besøgende.
Profil af hjalmer Traugott-Olsen
Sendt af:hjalmer Traugott-Olsen
for 3 år siden
Hvad er formålet? Man kan sikkert komme med flere rationaler, men uden at kende et formål er det svært at kommentere.
Det kan være en god ide, ved parkeringspladsen ved Rosengårdscentret, men en dårlig ide på ringvejene, der skal flytte borgene til næste destination.
Profil af Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
for 3 år siden
Kære @hjalmer Traugott-Olsen
Mange tak for dit spørgsmål.
Vi har set på erfaringen fra andre byer, hvor hastigheden er blevet sat ned.
Der ses blandt andet følgende tendenser:
- Der bliver mindre trafik og flere vælger at gå eller cykle.
- Ulykkerne reduceres i antal og i skadesgrad – i bedste fald kan alle dødsulykker med fodgængere eller cyklister forebygges.
- Støj og luftforurening falder.
- Trængslen forværres ikke.
- Trygheden stiger.
- Handelslivet forbedres for nogle kategorier.
- Beboerne er generelt tilfredse.
Venlig hilsen
Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
Profil af Jesper Jensen
Sendt af:Jesper Jensen
for 3 år siden
Hvorfor 30 km/t? Giver trængsel og skaber trælse situationer.
Profil af Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
for 3 år siden
Kære @Jesper Jensen
Mange tak for dit spørgsmål.
Vi har set på erfaringen fra andre byer, hvor hastigheden er blevet sat ned.
Der ses blandt andet følgende tendenser:
- Der bliver mindre trafik og flere vælger at gå eller cykle.
- Ulykkerne reduceres i antal og i skadesgrad – i bedste fald kan alle dødsulykker med fodgængere eller cyklister forebygges.
- Støj og luftforurening falder.
- Trængslen forværres ikke.
- Trygheden stiger.
- Handelslivet forbedres for nogle kategorier.
- Beboerne er generelt tilfredse.
Venlig hilsen
Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
Profil af Anna Emilie Folkmann
Sendt af:Anna Emilie Folkmann
for 3 år siden
Fint forslag! Fartbegrænsning har den positive effekt at reducere trafikstøjen, hvilket gør cykel/gå-turen betydelig mere behagelig. Det bliver helt rart at kunne høre omkring sig.
Profil af ulrik møller
Sendt af:ulrik møller
for 3 år siden
Mange af disse forslag, herunder dette, tjener et andet formål end grøn omstilling. Til den tid hvor dette er implemeteret, kører vi alligevel i elbiler, så det er unødvendigt. Så lad nu være med at lægge unødige restriktioner ned over folk.
Profil af Flemming Jahns
Sendt af:Flemming Jahns
for 3 år siden
@ulrik møller en ting er co2 udslip, noget andet er at folk der cykler ikke stresser over hurtig og farlig trafik. Ældre kan eks. Sagtens cykle på en trehjulet, men er bange i trafikken. Og det er jo ikke ok. Odense by skal gerne tilrettes til Alle. Billister sidder i vel tempereret og beskyttet i sin bil, de må køre langsommere og lade cykelister, og gående komme frem.
Del
Sendt af
Nuværende status
foreslået
Emner
Sikkerhed
Offentlige rum og bygninger
Udvikling af lokale fællesskaber
Mobilitet
Andet
Transport
