Miljøzoner og nulemissonszoner
Fra "Mange tak for jeres input til en ny grøn mobilitetsplan"
Gå til projektet

I dag har Odense Kommune en miljøzone inden for Ring 2, hvor dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler skal have et partikelfiler på.
Fra 1. oktober 2023 skal dieseldrevne personbiler også have et partikelfilter, hvis de vil køre inden for Ring 2. Miljøzoner har til formål at sikre renere luft i de største danske byer.
Nulemissionszoner og nulemissionsbaner er områder og vejstrækninger, hvor alene el- og brintbiler må køre.
Kommentarer(22)
Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Profil af Gerda Nielsen
Sendt af:Gerda Nielsen
for 3 år siden
Miljøzoner ok, men nulemissionszoner må være en mere langsigtet plan. Vi har ikke alle råd til at købe elbil, og vi mangler stadig billige elbiler med lang batteritid.
Og igen: billig og brugbar offentlig transport med jævnlige afgange - som letbanen.
Profil af Annette Storm
Sendt af:Annette Storm
for 3 år siden
Fint med zoner, men jeg undre mig over hvorfor der næsten kun bliver talt om de nye tiltag skal gælde fra Ring 2 og ind mod byen? Det er underligt, da det for mig handler om hele Odense der skal være en del af CO2 planen for 2030.
Profil af Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
for 3 år siden
Kære @Annette Storm
Mange tak for dit spørgsmål.
Opgaven til de tre rådgiverteams har været at pege på muligheder som omfatter hele kommunen, men det er ikke nødvendigvis de samme løsninger, der skal bruges alle steder i kommunen.
Som du vil kunne se i materialet (https://www.odense.dk/byens-udvikling/klima/en-ny-groen-mobilitetsplan/tre-bud-paa-en-ny-groen-mobilitetsplan), er der variationer i, hvor stor geografisk udbredelse rådgiverne har arbejdet med ift. zoner.
Det er byens politikere, der skal beslutte, hvilke tiltag, der skal være en del af en ny grøn mobilitetsplan
Venlig hilsen
Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
Profil af Torben Christensen
Sendt af:Torben Christensen
for 3 år siden
Hvad med at starte en ny by op som lever op til de krav om zoner og alt det andet ?
Så kan man som klimabevidst få tingene som man ønsker sig uden at ødelægge Odense.
De trafikale forhold er blevet mere og mere elendige.
Find et andet sted at ødelægge.
Profil af Pernille Clausen
Sendt af:Pernille Clausen
for 3 år siden
Ikke alle har råd til elbiler. Og man skal ikke glemme at der er ældre/handicappede/børnefamilier som er afhængige af bilen. Samtidigt er det vigtigt at huske, at der i bymidten findes læger/ tandlæger/ kiropraktor/ fys osv som alle skal kunne tilgå - og ofte kræver netop disse en bil hvis man kommer udefra eller er dårlig.
Der er også et hensynstagen til turister, som gerne skulle kunne komme rundt i Odense, og dem som køber stort ind eller har mange børn - eller skal noget på vejen. Der er bare dage hvor en bil er nødvendig. Cyklen er ikke altid bedst eller muligt. Og det skal der være plads til.
Profil af Karsten Nielsen
Sendt af:Karsten Nielsen
for 3 år siden
Hvis der skal være tale om nulemissionszoner, må elbiler heller ikke køre der. Elbiler udledes ekstremt store mængder CO2 under produktionen (især batteriet). Dette sker givetvis de steder, bilerne (batterierne) produceres, men bør for ærlighedens skyld medregnes i forbrugsstedets (Odenses) klimaregnskab. Ellers har man lige tryllet en reel eksisterende miljøbelastning væk og indsat et helt urealistisk og falsk billede af virkeligheden, og så er det let at kalde sig klimaneutral. CO2-udledningen for en mellemstor el-bil svarer til 100.000 km kørsel i benzinbil, en stor elbil svarer til 150.000 km kørsel. Hvis man har et begrænset kørselsforbrug på 5-6000 km om året, vil man forurene mere ved at skifte til elbil.
Hertil kommer at udvindingen (minedrift) af de råstoffer, der indgår i elbiler, er voldsomt miljøødelæggende gennem forurening af luft og vand med store lokale negative konsekvenser for dyre- og planteliv, og faktisk ved vi ikke, om der er råstoffer nok til at dække behovet om 30-40 år, idet man regner med at efterspørgslen efter bl.a. nikkel, kobolt, lithium, grafit, kobber og aluminium vil stige med 80% pga den såkaldt grønne omstilling. Desuden sker minedrift oftest under uhyrlige betingelser for arbejdskraften. Så den fine intention om at gøre Odense klimaneutral er helt urealistisk - i hvert fald hvis man satser på eldrevet transport. Denne er desværre ikke grøn, højst lidt mindre sort...
Profil af Flemming Jahns
Sendt af:Flemming Jahns
for 3 år siden
@Karsten Nielsen produktionen af elbiler foregår mange steder i verden. Litium som stadig bruge i flere elbiler er en ressource vi ikke har så meget af. Derfor har Tesla også udviklet nyt batteri uden elementer fra jorden som kan være skadelige. Bruges produktions apparatet drevet af el fra vedvarende kilder. Er en elbil tæt på 0 i CO2 udslippet. Hvorimod fossildrevne blot ved deres fremfærd i byen sviner med CO2. Så fremtiden mod 2030 kan se lys ud.
Profil af hjalmer Traugott-Olsen
Sendt af:hjalmer Traugott-Olsen
for 3 år siden
@Flemming Jahns
CO2 er ikke den primære forurening.
Hvis der ikke må udledes CO2 må der ikke være mennesker eller dyr i byen. Cyklister og fodgængere udånder CO2, så de vil også være forbudte i en “nul-CO2-zone”.
Problemet er meget høj koncentration af CO2 og alle de andre små partikler der sætter sig i lungerne.
https://mst.dk/luft-stoej/luft/saerligt-for-borgere-om-luftforurening/hvad-er-luftforurening/luftforureningens-paavirkning-af-mennesker-og-miljoe/
Profil af Karsten Nielsen
Sendt af:Karsten Nielsen
for 3 år siden
@Flemming Jahns Det kommer garanteret til at blive nogle dyre Teslaer med et sådant nyudviklet batteri og i forvejen er Teslaer jo ekstremt dyre. Og holdbarheden af sådanne er jo ikke teste endnu. Så de fleste elbiler vil i mange år frem forurene voldsomt - ligesom strømmen til produktion og opladning af elbiler i størstedelen af verden vil ske med fossile brændstoffer eller værre endnu - akraft og vindmøllene vil forurene med mikroplast under alle omstændigheder. Næh - det ser ikke for godt ud.
Profil af Flemming Jahns
Sendt af:Flemming Jahns
for 3 år siden
@Karsten Nielsen holdbarheden er da ved at være over 10 år på de første Tesla, og priserne bliver igen sat ned. Så mon ikke vi i 2030 vil være rimelig co2 neutrale.
Profil af Louise Bank
Sendt af:Louise Bank
for 3 år siden
Jeg tror at Odense i stedet skal lave et samarbejde med de andre storbyer i DK i stedet for dette. Hvem skal tjekke op, hvad med turisterne? Og så er der lige alle dem som skal have deres børn i daginstitutioner 10+ km. Fra deres hjem i følge pladsanvisningen, da der ikke er plads. Som skal nå på arbejde og hente inden for nogle åbningstider. (Bare et eksempel) I vil med dette forslag ramme de forkerte. Det må kunne gøres mere ensrettet og smart.
Profil af Flemming Jahns
Sendt af:Flemming Jahns
for 3 år siden
@Louise Bank Tænker der er mange nye muligheder, og så skal der jo tænkes nyt. Istedet for at se begrænsninger, må vi prøve at se muligheder.
Profil af Flemming Jahns
Sendt af:Flemming Jahns
for 3 år siden
Jeg ved det ikke helt holder sig til emnet, men for nulmissionszoner tænker jeg meget at de kunne fremgå meget grønne, med diversiteten i højsæde, ligeledes kunne der være energigivende tiltag såsom mindre vindmøller, eksempelvis de vertikale som ikke støjer. De kunne drive belysningen på stedet som supplement. Den type møller kunne bruges mange steder i Odense og give deres mindre bidrag til energiforbruget.
Profil af Jan Jørgensen
Sendt af:Jan Jørgensen
for 3 år siden
@Flemming Jahns en byrådspolitiker har oplyst mig om, at kommunen ikke må installere solceller på kommunens ejendomme uden at det oprettes en virksomhed herfor. Det samme må gælde vindmøller, men du kender jo reglerne herfor.
Profil af Maja Frederiksen
Sendt af:Maja Frederiksen
for 3 år siden
Man kan også se på hvilke biler der ellers er grønnest at køre eller værst at køre og give dem et miljømærke efter dette.
Men det er ikke okay at have zoner som kun personer med el-biler kan køre i. Det er pt. RET dyrt at anskaffe sig en el-bil. Dernæst ville det så gøre at flere købte en ny bil - og det udleder også CO2 igennem produktionen. CO2 skabt fra et behov for at investere i nye el-biler skal også regnes med når Odense opgør sit grønne regnskab.
Dertil skal der laves et ærligt, detaljeret socialt regnskab over hvilke grupper man rammer med disse tiltag og forslag.
Rammer man mest mænd eller kvinder?
Rammer man mest fattige eller rige?
Rammer man mest handicappede eller mobile?
Rammer man mere centrumbeboere eller dem i yderområderne?
Gør man i det hele taget Odense mere lige eller mere skæv? Hvordan rammer man folk?
Team Urban falder i øvrigt fuldstændigt i ved at indikere "ærindekørsel" som mindre vigtigt end pendlerkørsel og gruppere det ulønnede arbejde under "fritid". Det er netop ærinde-ture der kan have mest brug for bilen frem for de lange pendlerture. Hvor skal du gøre af indkøbsvarerne hvis du køber ind til det meste af en uge for en familie? Så stor er den klassiske cykelkurv heller ikke. Mormor der skal hjælpes forbi lægen passer heller ikke i cykelkurven. Hvis man skal 3 ærinder inden man skal lave aftensmad, så kan det godt være at de kun er 4 km. fra hinanden, men så har du en tur på 12 km. Bortset fra hvis du gerne vil hjem med den overfyldte cykelkurv før du sætter mormor op i den. Så bliver det jo lidt længere.
Ærinde-ture er ikke mindre vigtige end pendlerture. Det er blot ubetalt arbejde som er vigtigt for at samfundet kan hænge sammen og hører ikke ind under "fritid". Det hører ind under arbejde.
Profil af Gert Garmund
Sendt af:Gert Garmund
for 3 år siden
@Maja Frederiksen Enig - hvis det fremover ikke bliver muligt at køre til fx Føtex i centrum i en alm benzin bil - for at handle ind og have andre ærinder herunder besøg på Brandts, Lægehuset, byens spisesteder og museer - vil vi blive tvunget til at blive væk. Vi har ikke økonomi til at investere i en ny el-bil. Så - for ikke at forringe bevægelsesfriheden betragtelig for mange mennesker i Odense - bør disse ideer tænkes nøje igennem så flest mulige fortsat har mulighede for at kunne anvende Odense centrum - også via egen transport i en almindelig benzin-bil.
Profil af Søren Melbye Nielsen
Sendt af:Søren Melbye Nielsen
for 3 år siden
Fint med zoner for miljø rigtige biler men hvem udføre kontrol. Udenlandsk indregistreret er ikke tilgængelig i nummerplade scanner. Så bliver det uens forhold for bl.a. håndværkere
Profil af Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
for 3 år siden
Hej Søren
Mange tak for dit spørgsmål.
I den nuværende miljøzoner foretages kontrollen af Sund & Bælt ved hjælp af stationære og mobile kameraer, som foretager nummerpladeregistrering og automatiske opslag i Motorregisteret.
Da der ikke foreligger noget lovgivning om nulemissionszoner endnu, er det ikke besluttet, hvem der skal foretage kontrollen. Men det er muligt, at Sund & Bælt også tildeles denne opgave, da de umiddelbart har den nødvendige kompetence og de nødvendige ressourcer til opgaven.
Udenlandske biler skal lade sig registrere, før de må køre ind i en miljøzone - det samme princip vil kunne gælde for nulemissionszonerne.
Venlig Hilsen
Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
Profil af hjalmer Traugott-Olsen
Sendt af:hjalmer Traugott-Olsen
for 3 år siden
@Martin / Klima- og Miljøforvaltningen så Odense kommune indføre regler uden at kunne forvalte det. Hvem skal betale Sund og Bælt eller hvem der nu vinder udbudet?… det skal borgene i Odense vel. Så hvilke aktiviteter i kommunen bliver nedlagt, til fordel for at der kan oprettes forvaltning af miljøzoner?
Profil af Søren Melbye Nielsen
Sendt af:Søren Melbye Nielsen
for 3 år siden
@hjalmer Traugott-Olsen I dag er der jo faktisk en miljø zone i Odense hvor der står skilte . Men ingen der håndhæver det. Som altid er det DK indregistreret køretøjer som stoppes da de udenlandske er besværlige da de ikke er i et register. I Holland sker registrering automatisk og en “sniffer” måler udstødningen bøde og indkaldelse til syn sker automatisk. Men igen kun for “kendte” nummerplader? Garanteret samme system der planlægges her.
Profil af hjalmer Traugott-Olsen
Sendt af:hjalmer Traugott-Olsen
for 3 år siden
@Søren Melbye Nielsen
Jeg ved der er flere systemer der kan håndtere problemet, men hvem skal betale. Og spilder vi tiden på at opbygge et system der fokusere på bøder, frem for at komme med løsninger.
Formålet må være at reducere uønsket bilos fra tæt befolkede områder. Hvis Odense takler udfordringen lokalt, med et lokalt system der skal registrere biler og udstede bøder er det langt fra optimalt, da det burde som minimum være er nationalt system og helst en europæisk løsning.
Lokale systemer som disse vil skabe grobund for betalingsringe og administration, som ingen kan styrer. Alternativt kan kommunen bruge lokale private aktører på samme måde som p-vagterne som administrere arbitrært ud fra profit og ikke til borgenes bedste.
På samme måde som fartmålere, kunne der opsætte sniffere, som indikere forureningsniveauet. Derved vil føren af bilen, blive oplyst om at vedkommende bør få efterset sit fartøj.
Man kunne tilføje et certifikat i forbindelse med det almindelige bilsyn. Derved bliver bilerne certificeret med et overkommeligt interval. Dette vil også være nationalt, således at en fra Nordjylland også kan besøge Odense, uden at skulle bekymre sig om arbitrært forekommende bøder. Man vil ikke fjerne alle biler ser sviner, men de vil blive holdt nede på et overkommeligt niveau. Derved vil vi også kunne accepterer eventuelle turister, der vil se H.C.A-gøgl, som eventuelt har en bil over grænseniveauet.
Profil af Søren Melbye Nielsen
Sendt af:Søren Melbye Nielsen
for 3 år siden
@hjalmer Traugott-Olsen de tiltag du nævner findes allerede i flere lande og ja der burde være fælles regler for EU. Men igen så vil DK jo mere end F.eks. Ungarn så det bliver nok svært da vi altid skal være klassens dyks. Vi skal alle over i El biler og sælger vores gamle biler med forbrændings motor ud af EU. “For så forurener de jo ikke længere” hvorfor laver EU ikke regler for at biler med forureningsniveau under euro 6 norm kan kun sælges som dele ud af EU. Det er jo den samme luft der forurenes på den anden side af jorden, så hvem redder vi med EL biler her??
Del
Sendt af
Nuværende status
foreslået
