Spring til hovedindhold

Øget brug af delebiler

Fra "Mange tak for jeres input til en ny grøn mobilitetsplan"

Gå til projektet

Flere borgere skal deles om samme bil.

Kommentarer(26)

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Jeg savner virkelig en lettere måde at leje en bil på her i Odense, så det er nemmere ikke at eje bil. Der er meget bedre ordninger i København. F.eks. Green Mobility. Den delebilsordning, der i en periode var i Odense fra Hertz var både dyr og besværlig. De små el-biler i København fungerer som jeg forstår det lidt ligesom el-løbehjulene, hvor man kan aflevere bilen et andet sted, end man starter ud og hvor man i appen kan se, hvor den nærmeste ledige bil er. Så man ikke behøver booke i forvejen og været bundet af et tidsrum man har booket bilen i. Sådan en ordning ville være rar at have i Odense, hvis man ikke selv ejer en bil.
  • 1 like
@Charlotte West fælles for delebilsordninger i København er, at de giver allesammen store underskud. Ja der er dyrt at leje en bil, men ved et lille kørselsbehov, er det stadig billigere end at eje. Du må være villig til at betale prisen. Jeg mener bare ikke at det er en kommunal opgave at skulle hverken drive delebilsordning eller på anden vis have udgifter hertil.
    Jeg kan principielt godt lide forslaget. Men jeg ved ikke hvordan det skal faciliteres for at fungere i praksis. En kommunal fælleskørsel app? Arbejdspladser belønnes/skal gøre en indsats for at indføre/opfordre til samkørsel? Firmaaftaler med minibus drop on/drop off afhentning på fjernparkeringspladser? Jeg ved ikke hvad der skal til og hvad der giver mening, men princippet er godt.
    • 1 like
    Hvad er forskellen i klimabelastningen på en delebil og en privatbil? Det har intet med 2030 planen at gøre. Derudover er der private aktører, som er bedre til driftsøkonomi.
    • 1 like
    @Jan Jørgensen let tilgængelige delebilsordninger gør det lettere at vælge ikke at eje en bil. Hvis man ejer en bil vil man ofte bruge den i tilfælde hvor folk uden bil klarer sig med cykel eller offentlig transport. Men man behøver den strengt taget kun til de ture, hvor offentlig transport eller cykelen er svært at komme frem med. Så hvis man kunne nøjes med en delebil til de ture, undgår man mere bilkørsel samlet set.
      Kære @Jan Jørgensen Mange tak for spørgsmålet. Når rådgiverne foreslår delebiler, er baggrunden, at delebiler skal gøre det muligt for flere odenseanere at leve uden egen bil. Ved ikke at eje egen bil, men have adgang til bil gennem delebilsordning, reduceres tilbøjeligheden til at tage bilen på ture, hvor man måske kunne vælge en anden transportform, men stadig har mulighed for at bruge bil, når det er behov for det. Samlet set viser erfaringen at der tages færre ture i bil og måske især færre korte ture i bil, når man har en delebil fremfor egen bil. Vi er ikke bekendt med at der findes delebilsordninger, som ikke er privat organiserede. Det er ikke del af rådgivernes forslag, at en delebilsordning skulle være et kommunalt tilbud. Venlig hilsen Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
        Profil af Liv Normand
        Sendt af:Liv Normand
        for 3 år siden
        Flere og mere fleksible delebilsordninger ville være en kæmpe opgradering i Odense! Jeg savner de muligheder jeg havde i København, som gjorde jeg ikke behøvede at eje egen bil. Fx green mobility.
        • 2 likes
        Skal man have kørselsgodtgørelse forudsætter det at man eller ægtefælle/samlever ejer bilen. I København giver delebilsordninger stort underskud. Hvem skal betale? Det må være være et krav fra skatteyderne, at det som minimum balancerer. Hvis enkelte ønsker delebiler findes der jo bilidlejningsbureauer.
          Profil af Jan Coyle
          Sendt af:Jan Coyle
          for 3 år siden
          @Jan Jørgensen Lad os gerne få lidt fakta og ikke Fake-news på banen, hvor du kommer med dokumentation for at delebil ordning er betalt af skatteyderne, for delebil ordning LetsGo har overskud i København, så hvad er det for fakta du kikker på? https://kobenhavnliv.dk/kobenhavn/roede-tal-forsvandt-delebilfonden-letsgo-i-koebenhavn-k-er-gaaet-fra-underskud-til-millionplus
            @Jan Coyle fakta er at deres seneste indleverede årsregnskabet for 2021 udviste et underskud på -3.794.123 kr.
              Profil af Jan Coyle
              Sendt af:Jan Coyle
              for 3 år siden
              @Jan Jørgensen Citat fra Avisen "Delebilfonden Letsgo har netop afleveret regnskab for perioden 1 januar 2021 til 31 december 2021. Resultatet blev et overskud på 2,42 mio. kroner." Ja.. så kan man så ikke stole på hvad avisen skriver
                @Jan Coyle regnskabet kan ses på virk.dk.
                  Profil af Jan Coyle
                  Sendt af:Jan Coyle
                  for 3 år siden
                  Kære Odense NU skal der tænkes i førerløse biler og Odense skal være forgangs by for Danmark. Allerede da man begyndte at planlægge Odense Letbane, lavede jeg et forslag om at tænke i autonome biler som allerede var på udviklingsstadiet i USA. Nu er man i Phoenix og San Fransisco faktisk nået så langt at man alle steder i hele byen, kan tage sin App op af lommen og bestille en selvkørende bil, og køre hvorhen man vil. Fordele. - Total fleksibelt og ingen ny infrastruktur. - Ingen behøver at eje en bil - Kører uden chauffører både dag og nat. - Bilen kan selv finde ladeplads uden for byen, i stedet for at anlægge ekstra lade pladser i byen. - Børn på 10 år eller Hr. og Fru. Hansen på 90 år kan køre lige hvorhen man vil. - Man kan halvere FlexTrafik, så disse kun bruges at dem som har særlige behov. - En førerløs biler er 5 gange mere sikker i trafikken end bil med chauffør. - Mange autonome bilfirmaer vil være lykkelige for at have et pilot projekt i EU. Ulemper: - Det vil kræve en helt ny lovgivning i Danmark og muligvis EU - Det vil måske være lidt dyrere end en bus eller letbane billet, i første omgang, men havde man nu ikke brugt 3,6 Mia til Letbane og infrastruktur, så kunne samme beløb have købt 13800 førerløse biler til Odense, hvilket ville være 55 gange mere end behovet for hele Phoenix som er på størrelse med København. Lidt generel statistik Feb 2023: - Hvert år bliver 1,35 millioner mennesker dræbt på veje rundt om i verden. - Dette svarer til hver dag at næsten 3.700 mennesker dræbt globalt i ulykker med biler, busser, motorcykler, cykler, lastbiler eller fodgængere. Mere end halvdelen af ​​de dræbte er fodgængere, motorcyklister eller cyklister Lidt statistik Januar 2023, for førerløse biler: - Waymo's førerløse biler har i USA har Januar 2023 kørt 1.630.000 kilometer. - Af disse kilometer var der 18 mindre kontaktbegivenheder, og 2 ulykker med bugsering hvor bilen var bagerst af et andet køretøj, hvor foran kørende chauffør kiggede på deres telefon, mens han nærmede sig et rødt lys. - 0 døde. Odense, prøv nu for en gang skyld at være så fremsynet som overhovet muligt, for det er ikke et spørgsmål om vi FÅR førerløse biler, det et kun et spørgsmål om HVORNÅR de kommer til Danmark / Odense, og om ikke at lave kortsigtede løsninger for Odense.
                  • 3 likes
                  Profil af Robert Grandt
                  Sendt af:Robert Grandt
                  for 3 år siden
                  @Jan Coyle Selvkørende biler fylder endnu mere. Læs dette om bl.a. misforståelsen ang. selvkørende biler: "Lies, Damned Lies, AVs, Shared Mobility, and Urban Transit Futures" https://research.monash.edu/files/259718560/257045653_oa.pdf&sa=U&ved=2ahUKEwimpsGr1rDnAhVwpYsKHSw-CJoQFjABegQICBAB&usg=AOvVaw2A_ECl48dscvC7VJM5jixl
                    Profil af Jacob Jensen
                    Sendt af:Jacob Jensen
                    for 3 år siden
                    @Jan Coyle Odense skal absolut ikke være foregangsland for selvkørende biler, det har vi slet ikke skattekroner nok til. I DK (EU) kan vi ikke engang blive enige at designe vores motorveje så de selvkørende biler kan køre der, i et lukket system uden forstyrelser fra parkeree biler, fodgængere, cyklister, løbehjul, handicapscootere osv - men det er altså der vi skal starte med de selvkørende biler, ikke i bytrafik som Odense. Lad os få det til at fungere på motorvejene først, det er realistisk. Selvkørende bilver som kan håndtere bytrafik med alle dens variabler ligger mange år ude i fremtiden - det skal nok komme, men der går lang tid. Letbanen kan måske med tiden gøres føreløs ligesom metroen i København, men det vil kræve meget ombygning og ændrig af trace at gøre det på en sikker måde, der har metroen den fordel at den kører i et lukket system. Letbanen har vi bygget som en sporvogn, det skulle nok have været et lukket system set i bagspejlet. København har også planer om at gøre s-togene førerløse og det er igen et lukket system.
                      Profil af Jan Coyle
                      Sendt af:Jan Coyle
                      for 3 år siden
                      @Jacob Jensen Tak for indput Jacob, men lad os holde snuden i sporet, og komme med ideer i stedet for at sable dem ned. Hvis en by som Phoenix som er på størrelse med København allerede idag, har velkørende førerløse biler, hvorfor i alverden skal Odense så være de allersidste som får dem?
                        Profil af Jacob Jensen
                        Sendt af:Jacob Jensen
                        for 3 år siden
                        @Jan Coyle Jeg beklager hvis du føler jeg sabler din ide ned. Jeg ønsker blot at Odense bruger vores skattekroner på gennemprøvet teknologi som vi ved virker, og ikke på test og et håb om noget som måske kommer til at virke godt i fremtiden. Hvem husker ikke bycykel-sagen fra Københavns kommune... Det Waymo har gang i i Phoenix er bestemt spændende og med store perspektiver, men kan ikke overføres til Odense eller Europa for den sags skyld. Vejene i USA er meget større end her, færre bløde trafikanter i USA, vejret i Phoenix er tørt og stabilt det meste af tiden, men det bliver spændende at følge når flere byer i USA kommer med. Hvad får dig til at tro at Odense skal være blandt de sidste byer der får selvkørende taxaer? At undlade at være first-mover betyder ikke at man er sidst.. Og tilbage til emnet, Odense har allerede samkørsel, det foregår i busserne. Der skal ikke postes skattekroner i en delebilsordning som kun få vil benytte. Brug energien på at gøre kollektiv trafik attraktiv i stedet for. Lad private aktører stå for delebilsordninger.
                          Profil af Jan Coyle
                          Sendt af:Jan Coyle
                          for 3 år siden
                          @Jacob Jensen Jeg føler ikke du sabler mit forslag ned - Det er præcist hvad du gør. !!! Din påstand omkring undskyldningen for at indføre førerløse biler skulle være USA's færre bløde trafikanter, større veje og vejret eller andre mærkelige undskyldninger er helt forkert, for selv i meget travle London i en smal gade med vejarbejde, mærkelige afstribning og dårligt vejr, er førerløse fra Wayne allerede i dag langt bedre til at navigere en biler med en chaufør. https://www.youtube.com/watch?v=M68-zq15u2w Dette er altså kun din og andres gisninger med forstokkede forbehold. Jeg har med vilje ikke begyndt at diskutere skattekroner, men hvis blot 10% af udvidelsen til Letbane etape #2 vil blive afsat til investering i førerløse biler, så vil dette være nok til at dække hele Odense behov for førerløse biler i samme omfang som vi status eks er behovet i Phoenix eller San Francisco, og jeg er helt sikker på at flere at disse firmaer vil lade sig selvfinansiere eller bruge private aktører, hvis Odense blot til være med til at være forløber på en helt bestemt ting.. Lovgivning. Lovgivningen er den helt store hurdle som skal løses allerførst, som givetvist kommer til at tage de næste 5 - 10 år, og det er her jeg mener at vi skal starte, og Odense skal være med, gerne som pilotprojekt. Tag ikke fejl... Førerløse biler vil komme, være endnu bedre endnu og vil være en succes, og vil kunne nå ud til alle.
                            I kommer slet ikke ind på hvordan; gulerod eller pisk? Hvordan gøres dette rent praktisk? Hvad er det egentlig der ligger i forslaget? Hvad er det at vi siger ja eller nej til?
                            • 1 like
                            Hej Maja Mange tak for dit spørgsmål. Rigtig mange kunne have fordele ved at benytte delebiler fremfor at eje en bil selv. I dag er der 1 selskab med 6 delebiler i Odense. Udover disse 6 delebiler, er der også muligt for at leje en bil eller få et lift ved private bilejere gennem fx GoMore. Der er interesse fra et andet selskab for også at etablere sig i Odense, og her skaffer Odense Kommune gratis og reserverede parkeringspladser til delebilerne. Odense Kommune kan ikke tvinge nogen til at bruge delebiler, men kommunen kan hjælpe med en fælles markedsføring. Sidst det skete, medførte det en fordobling af medlemstallet. Hvis parkering med almindelige biler bliver dyrere og mere besværligt, kan det få flere til at skifte til delebil. Dermed skal tiltaget ses i sammenhæng med andre tiltag. Venlig Hilsen Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
                            • 1 like
                            Profil af Robert Grandt
                            Sendt af:Robert Grandt
                            for 3 år siden
                            @Martin / Klima- og Miljøforvaltningen Så de der bor i centrum og som arbejder på skæve tidspunkter ude i et særdeles KT-fattigt område ude i landet, må bare mere til lommerne for at passe deres arbejde? Vil den slags blive fradragsberettiget for de der kan bevise og dokumentere deres åbenlyse udfordringer. Ellers skal de opsige deres job? Eller skal de venligst flytte fra Odense centrum?
                              @Martin / Klima- og Miljøforvaltningen Hvordan sikrer man sig at der er en ledig delebil lige når man skal afsted og tæt på? Noget af det jeg har svært ved at se for mig er at man faktisk kan planlægge ud fra den mulighed. Og kan man så køre den på arbejde og stille den der - eller er det så sådan at beløbet man sikkert betaler, bliver ved med at løbe op i de ca. 8+ timer? Eller omvendt hvis man i stedet finder delebilen ude og parkerer hjemme over natten? Og hvorfor er det miljømæssigt overhovedet en fordel? Frem og tilbage er vel lige langt? I hvilke situationer er en delebil konkret en fordel? Desuden bryder jeg mig ikke meget om ideen med at gøre alm. parkering dyrere og mere besværligt. Man aner jo ikke hvad man rammer, men skyder lidt med spredehagl ud fra en ide om at folk nok i virkeligheden ikke rigtig har brug for bilen. Men i mange tilfælde vælger man ikke ens omstændigheder. Jeg er selvfølgelig med på at vi skal have reduceret CO2-udledninger, men hvor er analysen her? Jeg kunne komme med et alternativt forslag som fx at man hjemmefra eller ved parkering skal beskrive og registrere hvorfor man tager bilen og ikke cykel eller offentlig transport, måske skulle man også ved samme lejlighed beskrive hvordan ens muligheder for offentlig transport i situationen til sammenligning er, for ikke at få en bøde + mulighed for at efter registrere det. Hvorfor skulle skrive det ned? Fordi at det vil få folk til at tænke over hvorfor de tager bilen og få indsigt i deres alternative muligheder. Jo - det er iøvrigt også lidt mere besværligt, men det er ikke målet i sig selv. Det vil også give information og statistik til kommunen om hvorfor folk tager bilen og derfor mulighed for at planlægge initiativer til at modgå det. Hvorfor så kunne efterregistrere baggrunden? Fordi at man sagtens kan være i tidsnød og folk skal ikke betale bøder for at være dårlige til planlægning - den del er ret vigtig! Og ved efterregistrering lærer man stadigvæk og bliver mere bevidst om ens vaner. Efterregistrering giver også igen kommunen brugbar viden. Med den viden kan kommunen bedre gå ind og forbedre forholdene de rette steder. Ideen er desuden en variant af det samme man gør når man på vejene sætter skilte op der viser om man kører for hurtigt. Så vidt jeg ved er denne bevidsthed en af de mest effektive metoder til at få folk til at reducere farten. Ligeså vil jeg tro at den kunne have en god effekt her.
                                Kære @Robert Grandt Ideen omhandlende øget brug af delebiler, er en blandt mange ideer til, hvordan vi kan transportere os mere grønt i hverdagen. Da arbejdet med en ny grøn mobilitetsplan er på forslagsniveau, kan vi heller ikke sige noget om, hvilke beslutninger der bliver taget. Men de tre forslag anbefaler, at det fremadrettet skal være dyrere at parkere i bymidten. Venlig hilsen Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
                                • 1 like
                                @Martin / Klima- og Miljøforvaltningen hvem betaler for forsikringen? Er alle forsikret når man bruger den? For reparation? Slid af bilen? Skift af vinterdæk osv? Hvem skal have Kørselsfradraget? Hvad sker der hvis bilen ikke er tilgængelig? Hvis man ikke bor/arbejder i nærheden?

                                  Del