Spring til hovedindhold

Samkørsel

Fra "Mange tak for jeres input til en ny grøn mobilitetsplan"

Gå til projektet

Flere kører sammen i en bil. Det kan for eksempel være kollegaer, som kører til og fra arbejde i samme bil.

Kommentarer(13)

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Profil af Lise B
Sendt af:Lise B
for 3 år siden
Tanken er god, men det er vanskeligt og ufleksibelt. Er ret sikker på, at dem, der kan og har gavn af det, selv finder ud af det
    Profil af M V
    Sendt af:M V
    for 3 år siden
    Hvilken indflydelse har Odense Kommune helt konkret på om flere gør brug af samkørsel?
      Kære @Mike Vogelius Mange tak for dit spørgsmål. Mange tak for dit spørgsmål. På nuværende tidspunkt kan vi ikke sige noget konkret om den kommende grønne mobilitetsplan og om politikerne tænker samkørsel som en del af løsningen. Hvis samkørsel bliver et greb, som man fra politisk side vælger at prioritere, så kunne Odense Kommune gå ind i en dialog med f.eks. lokale aktører, arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner. Ud fra dialogen vil man så kigge på, hvordan en konkret løsning kunne være. Kommunens roller ville nok i højere grad være, som tovholder og informerende, så man f.eks. kunne oplyse om potentielle muligheder for samkørsel. Venlig hilsen Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
        Helt generelt er det et problem at kommunen prøver at lægge ansvaret over på borgerne, for vi er ikke i stand til at frivilligt ændre vores priviligerede vaner. Der skal derimod ændres fundamental i hvordan kommunen (nu når der er kommunalt) gør tingene. Dvs. at disse hyggeændringer ikke kommer til at slå igennem. Det er de investeringer kommunen gør sig i, det er de butikker man tillader være tilstede, det er de industrier man tillader befinder i byen. F.eks. Shell, en anerkendt spiller på det beskidte marked, som har brugt ufattelige mængder af penge på at tjene langt flere ufattelige mængder af penge, på misinformerings kampagner vedr. klimaændringer. De bruger mange penge på olie lobbyisme og har bevist flere gange gjort ufattelige skader på klimaet og fortsætter det ufortrødent, for de kan jo bare sætte endnu en tankstation op, og Odense stopper dem i hvert fald ikke. https://www.scientificamerican.com/article/shell-grappled-with-climate-change-20-years-ago-documents-show/ https://www.foei.org/eight-shell-scandals/
          Nogen med længere tranport udenbys vil måske kunne have gavn af gratis P-pladser, inkl. god og gerne overdækket cykelparkering ved indfaldsvejene, og evt. i nærheden af bybus-net mm., så pladserne også kan bruges af folk der vil tage kollektiv trafik det sidste stykke ind til byen.
          • 1 like
          Var til mødet på rådhuset. De konsulenter, som havde foreslået det, var meget langet fra den virkelige verden. Forudsætningerne for samkørsel eksisterer kun i deres utopiske fantasiverden. I Odense er forholdene alt for komplekse. Man bor mere spredt, arbejder forskellige steder og med forskellige arbejdstider og med forskellige antal børn, der skal tages hensyn til.
          • 1 like
          Samkørsel eller fællesskab i en bil. Jamen de fleste biler indeholder en person,. Ved at fylde bilen kan transporten reducere CO2 udslippet med de 3 andre biler, der skulle være på vejen, hvis de ikke kørte med fyldt bil. Fælleskab kan i mange henseender skabe reduktioner i CO2. Tænk fx 4 naboer der spiser sammen, de tre lejligheder står tomme, ingen forbrug til madlavning, ingen computer kører, ingen lys eller køleskab der bliver åbnet og lukket gentagende gange. Derfor er trenden for fremtiden "Fælleskab"
            Profil af Knud Tejling
            Sendt af:Knud Tejling
            for 3 år siden
            Samkørsel kan og skal kun ske via frivilligt initiativ. Alt andet kan ikke være.
              har prøvet ikke godt
                Det er vanskeligt for medarbejdere med små børn, hvor de ringes hjem fra institution, skal hele samkørselsordningen, så hjem og hente sygt barn?
                  Der gives ikke rigtig noget konkret i dette forslag. Hvad består forslaget i virkeligeden af? Kollegaer bor ikke automatisk i samme bogligområde. Ellers havde det selvfølgelig været nemt. Har man tænk sig at anlægge forhindringer for enekørsel eller komme med gulerødder for flere sammen? Hvad er det EGENTLIG at vi diskuterer her? Jeg kan foreslå at tilbyde taxa-busser til samkørsel. Bestil din taxa, bliv hentet hjemme og bliv kørt på arbejde (til tiden) sammen med andre - til en pris der ikke er taxa-priser.
                  • 1 like
                  Hej Maja Mange tak for dit spørgsmål. Samkørsel har indtil nu vist sig vanskelig at etablere i stor skala, selv om der allerede findes 2 systemer, hvor brugerne kan finde hinanden. Typisk er det mest interessant, hvis der er tale om længere pendlerture, og hvor omvejen ikke er ret stor. De bedste erfaringer findes på større arbejdspladser, hvor det er kollegaer, der kører sammen. Der kan blive tale om forskellige former for incitamenter. Odense Kommune har tidligere afprøvet et samkørselsprojekt for de 8.000 ansatte på OUH. Her blevet der lavet markedsføring, præmier, reserveret parkering og garantikørsel, når samkørselspartneren svigtede. Der er mange andre muligheder, som skal vurderes i et evt. kommende projekt. Som lovgivningen er lige nu, kan vi ikke give fordele på vejene for de der benytter sig af samkørsel, som fx vejbaner kun for biler med flere i. Venlig Hilsen Martin / Klima- og Miljøforvaltningen
                  • 1 like

                  Del