Spring til hovedindhold

Trafikøer

Fra "Mange tak for jeres input til en ny grøn mobilitetsplan"

Gå til projektet

Det er et område, hvor der kun er én adgangsvej for biltrafikken.

Gennemkørende trafik og trafik på tværs af øerne er ikke mulig. I stedet skal biltrafikken fra et område til et andet område ske via de større veje. 

Kommentarer(49)

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Profil af Gerda Nielsen
Sendt af:Gerda Nielsen
for 3 år siden
Det gælder jo allerede i en vis udstrækning. Hvis trafikø-systemet udbygges, tvinges bilister jo til at køre mange flere kilometer med udledning af endnu mere forurening.
    Jeg synes trafikøer lyder som et rigtig godt bud på at "overtale" folk til at lade bilen stå og gå eller cykle i stedet for. På trods af at det ligger udenfor Ring 2 vil jeg forslå at man etablerer en trafikø i området omkring Tingløkkeskolen i Dalum. Ind/Udkørsel kunne være igennem Ellekærsvej. Dette kunne have følgende effekter: - Skolevejen for de mange elever på Tingløkkeskolen bliver en del mere sikkert - Et markant mindre antal børn vil blive kørt i skole - Det er noget skolen har meget højt på sin ønskeliste - Områdets beboere vil være mere tilbøjeligt at gå eller cykle til indkøb etc. - Den gennemgående trafik i området vil blive fjernet - Livskvaliteten i området vil stige betydeligt
      Profil af M V
      Sendt af:M V
      for 3 år siden
      Op/nedkørsel ved Dalum til motorvejen, er ofte voldsomt belastede.
        Odense har de sidste 5-8 år været igennem et voldsomt trafikkaos pga letbane og lukning af Thomas B Thrigesgade, og hvor man samtidig lukkede for direkte kørsel mellem kvarterne ad mindre veje. Dette har ikke mindsket den samlede trafikmængde - nærmest tværtimod - fordi man skal ud på omveje for at komme frem til sin destination. Det er ikke rimeligt, at borgerne nu igen skal ud i en voldsom ombygning af vejnettet med forvirring og stress til følge. Og så længe det er muligt at køre i bil, vil de fleste foretrække det - uanset hvor bøvlet det bliver. Vi ser jo hvordan folk accepterer ekstremt lange transporttider i andre byer rundt om i verden. Kun et decideret forbud vil mindske trafikken. Alt andet er ønsketænkning. Dette viser eksemplet i Gent, idet tiltagende kun reducerede biltrafikken med latterlige 12%. Det sluges jo af den generelle vækst i bilismen, og hvor f.eks. en gratis Storebæltbro og generelt flere og større motorveje eller stigning i turisme vil øge trafikmængden gennem Odense, hvor luften med mikropartikler fra dæk og bremser mm vil flyve ind over byen. Dette vil øge forureningen i en grad, der får indførelsen af trafikøer og mange af de andre tiltag i mobilitetsplanen til at fremstå fuldstændigt betydningsløse miljøbelastningsmæssigt set. Der skal samlede landpolitiske tiltag til.
          Jeg tænker at der med trafik øer bare skabes meget trafik på ringvejen hvis alle tvinges ud på den.. så kan man holde i kø der og forurene. Forurening og trafik flyttes bare ..
            Jeg er vild med ideen om traffikøer (og bor selv i Odense c og har bil). Bor på Victoriagade i skibhuskvarteret og her er overraskende meget gennemgående (tung) trafik, som både støjer, forurener og er farlig for bløde trafikanter. Der er en fin omfartsvej via Havnegade, i stedet tages den nemme smutvej, forbi ungdomsklub, børnehave samt skolevej til to store skoler. Vi tager altid den nemmeste løsning - jeg tager også selv bilen gennem bymidten, når jeg skal til fx Dalum, i stedet for at bruge ringvejen. Folk tager bilen for at køre 500 m op at handle, 1 km for at køre børn i skole. Simpelthen fordi det er nemmere og mere komfortabelt - og det burde det ikke være. Vi skal tvinges til at ændre vaner, ved at det gøres lidt besværligt. Så stort ja tak til trafikøer - bare sørg for at omlægningen ikke skaber nye ‘smarte’ genveje.
            • 2 likes
            @Stinna Midtgaard Kjær helt enig. Vi er selv meget ramt af præcis det du skriver, der hvor vi bor i skibhus. Vi har også selv bil, men cykler primært rundt, da andet ikke kan betale sig for os. Derudover benyttes vores vej desværre også til parkering af udefrakommende for at undgå parkeringsafgifter, (der er frie parkeringspladser længere nede af vejen, dog med parkeringsafgifter som ikke benyttes), hvilket øger den i forvejen tunge trafik og skaber den ulempe, at forholdene forringes markant, således der ikke er udsyn til de netop bløde trafikanter, som flittig benytter vejen da vi har børneinstitution mv. Hvis man indfører trafikøer, skal der ses på helhedsbilledet, således der sikres problemet ikke blot flyttes ud på villavejene, som i forvejen er belastet.
              Ref. De forslag der er forelagt er en indsats at gøre Skibhusvej ensrettet eller lukke vejen for gennemkørende trafik - Jeg kan dog ikke se mig ud af, hvordan det ikke bliver de nærliggende villaveje, som vil komme til at betale prisen for dette? Generelt virker trafikøer mv. som en god indsats, men f.eks. Ved lukning af Skibhusvej skal der sikres trafikken ikke rammer de nærliggende veje, som i stedet vil benyttes som indfaldsvej til midtbyen, da dette konflikter med indsatsen om fredelige boligområder.
                Hvis Odenseanere knapt kan finde vej rundt i byen, hvad skal turister så gøre? Og ringvejene i byen er mere end rigeligt belastede efter TBT lukkede. De veje kan ikke holde til mere trafik.
                  Profil af karin Thomsen
                  Sendt af:karin Thomsen
                  for 3 år siden
                  Når der ønskes flere ladcykler og handicapkørertøjer der også kører på cykelstien ,så vil jeg mene ,at de cykelstier er for smalle . Der vil blive alt for mange farlige situationer ,elcyklerne kører jo stærkt . Hvordan vil kommunen klarer det problem ?
                    Her er et nogle kommentarer til trafikøerne Lokalt: - I det ene forslag kan det ligner at Skibhusvej bliver lukket mellem Skibhusene og skoven. Det vil være katastrofalt og vil afskære skibhusene fra skoler, børnehaver og indkøbsmuligheder. - Skibhusene er slet ikke markeret som en del af trafikøen hvilke tyder på at rådgiverne har begrænset lokalkendskab. Generelt: - Det er ikke argumenteret for hvordan trafikøerne vil føre til færre korte ture, i stedet vil trafikøerne føre store ulemper for dem der har lange (pendler) ture. - Det er ikke bevist eller argumenteret for at trafikøer samlet set skulle give mindre CO2 udledning, tværtimod er der en risiko for at mange længere ture samlet set vil give en højere CO2 udledning - Det bør derfor kræves at der laves en VVM analyse af hele planen, som kan vise planens konsekvenser for CO2 udledning og støj. Enkelte veje som allerede er belastet vil som følge af planen blive endnu mere belastet af støj og trafik, f.eks. ring 2 eller Kochsgade - Det vil have omkostninger for familier og virksomheder at sidde mere i kø i trafikken, for de familier som ikke qua afstanden til deres job kan undvære bilen. - Når enkelte bydele 'isoleres' har det meget sandsynligt store konsekvenser for butikker inden for områderne da de vil få mindre tilgængelighed for folk bosiddende uden for 'øen' Trafikøer rammer derfor skævt, men i en light version bør der stadig kunne laves mange små forbedringer rundt omkring i byen, f.eks. indre del af Skibhusvej hvor det er nødvendigt at gøre noget ved trafikken. Generelt mangler der bevis for effekterne på CO2 udslip ved dette forslag og andre negative effekter er slet ikke belyst Jeg selv cykler dagligt til mit arbejde 11 km væk på tværs af byen, men vi har en bil som min partner bruger til og fra arbejde samt at aflevere børn og den er vigtig for at vores hverdag kan hænge sammen og den tid den giver os tillade os at den ene af os kan pendle langt på cyklen hver dag.

                      Del

                      Nuværende status

                      foreslået

                      Emner

                      Offentlige rum og bygninger
                      Udvikling af lokale fællesskaber
                      Bæredygtig udvikling
                      Mobilitet
                      Transport