Udlån af el-løbehjul, elcykler og el-ladcykler
Fra "Mange tak for jeres input til en ny grøn mobilitetsplan"
Gå til projektet

Det skal være nemt at låne en elcykel, el-løbehjul eller el-ladcykel.
Kommentarer(40)
Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Sendt af:ukendt forfatter
for 3 år siden
Tænk hvis man også kunne låne en form for “indkøbskurv”, så man let kunne transportere sine vareindkøb enten hjem eller til letbanens stoppesteder. Det vil betyde, at man ikke behøver have bilen med ind til centrum. Og det vil være et godt tilbud til især ældre, som ikke bruger bil/cykel. Det er selvfølgelig mest interessant ved tunge eller større indkøb.
Hvordan skal sådan et “køretøj” så se ud? Jeg håber der kan komme nogle gode forslag - måske fra design- og arkitektstuderende.
Jeg har ideen fra en tidligere afholdt konkurrence, hvor der blev vist mindre elkøretøjer - bl.a. en åben minibil til 1-2 personer, som næsten ikke fyldte noget på vejen.
Men det kan også bare være en “elindkøbsvogn”, som man skubber foran sig, bare det letter tung varetransport.
Det er stadig på ideplanen, men jeg håber det kan inspirere, da jeg mener det er vigtigt at finde alternativ varetransport, hvis biltrafikken i centrum skal begrænses - og hvis ældre/handicappede skal tilgodeses!
Profil af Charlotte West
Sendt af:Charlotte West
for 3 år siden
Udlån af ladcykel ja, men af el-løbehjul nej. En af udfordringerne ved at vælge ikke at have bil er at man har svært ved at transportere større ting hjem fra indkøb eller til genbrugsstationen. Men et el-løbehjul bruges vel sjældent som alternativ til bil? Man kan ikke rigtigt have noget med andet end sig selv. Ingen børn, ingen indkøbsnet m.m. Det kan man trods alt på en cykel, som de fleste af os der ikke ejer bil så til gengæld har selv. Men så er det bare den store med lad, der ville være rart at have tættere på til at kunne låne.
Profil af Jan Jørgensen
Sendt af:Jan Jørgensen
for 3 år siden
De hvide bycykler har siden 2014 kostet Rødovre kommune 94 millioner kroner.
Hvor mange skatteyderpenge vil de ansvarlige politikerne i Odense risikere?
Profil af M V
Sendt af:M V
for 3 år siden
Har man efterhånden ikke brugt penge nok på tiltag som elcykler, betalt af kommunen, til at vide det er dømt til at fejle? Ideen er god, men det har endnu ikke været nogle succes, i de byer hvor det har været prøvet af.
Profil af Jens peter Nielsen
Sendt af:Jens peter Nielsen
for 3 år siden
Kan simpelthen ikke være en økonomisk prioritet at udlåne cykler(!)
Brug det på infrastrukturen i stedet
Profil af Maja Frederiksen
Sendt af:Maja Frederiksen
for 3 år siden
Jeg vil gerne foreslå at man investerer i spædende, anderledes og sjove cykler som man også udlåner. Det kunne gøre at folk og børn fik en interesse i dem. Hvorfor ikke give mulighed for at låne familie-cykler, tandem-cykler, cykler med tag etc. Sætte fokus på nye muligheder og gøre det sjovt. Måske ikke engang kun "cykler", der må være andre elektriske fartøjer derude end elbil, elcykel og elløbehjul. Andre fartøjer som kan tage over. Få dem ind i bybilledet som inspiration. Der må simpelthen være nogle flere muligheder i cabinescootere på el. Til dels for at handicappede og ældre også kan finde et fartøj - men mindst lige så meget så de ikke er køretøjer der kun bliver identificeret med handicappede og ældre. Hvis man kan hente barn og indkøbsvarer i sådan en, men måske ikke kan på cykel/offentlig transport, hvorfor så ikke skubbe på sådan en holdningsændring om at tage den i stedet for bil? Rulleskøjter, fodgængere osv. kan man måske også gøre en hel del mere for at fremme. Tænker man ikke ret meget over at brosten ikke er til at gå på med visse kvindesko? Hvordan kan man komme omkring med en barnevogn?
Profil af Vibeke Jensen
Sendt af:Vibeke Jensen
for 3 år siden
El-løbehjul, hurtige elcykler og el-skateboards kan være ret ubehagelige at dele cykelsti med. I Odense er det vist ikke et udbredt problem endnu, men det er det fx i København.
Det er fint med elektriske transportformer, men man skal huske at indrette vejen til det. Det kunne være en mulighed at Odense gik foran på det punkt, så der er plads til både almindelige cykler og de elektriske transportformer, men uden at de kommer til at genere hinanden.
Profil af Maja Frederiksen
Sendt af:Maja Frederiksen
for 3 år siden
@Vibeke Jensen Dertil kører man ikke så godt på elløbehjul på de samme slags stier som cyklister. Affjedring et noget andet og de mindre hjul bliver hurtigt udfordret. Så der bør investeres i bedre belægning.
Profil af Henriette Maria Jæger
Sendt af:Henriette Maria Jæger
for 3 år siden
Elløbehjul, der ligger og flyder alle vegne og ikke passer ind i den øvrige trafik, NEJ TAK. Men cykler og evt. ladcykler kunne være fint
Profil af Flemming Jahns
Sendt af:Flemming Jahns
for 3 år siden
@Henriette Maria Jæger ja der måtte gerne være lidt bedre struktur på de udlejet løbehjul. Kunne man forestille sig ladestationer, hvor man fik nogle penge retur, hvis man sætter den i en ladestation, end blot smider den et tilfældigt sted.
Profil af Sophie Hovdekorp
Sendt af:Sophie Hovdekorp
for 3 år siden
@Flemming Jahns Man kunne også forestille sig at det kostede mere at de ikke bliver sat på plads.
Profil af Jan Jørgensen
Sendt af:Jan Jørgensen
for 3 år siden
Erfaringer fra Odense:
Sidst man prøvede med delecykler blev der en dundrende fiasko.
Sidst man hypede elløbehjul på lejebasis flød de på gader, stræder, fortove og cykelstier til stor gene for både andre cyklister og fodgængere, især efter mørkets frembrud. Skadestuerne var overbelastede med tilskadekomne, hvilket kostede samfundet adskillige millioner kroner.
Realisme fremfor naivt idealisme. Og husk det er skatteydernes penge, der bruges. Tag ansvar.
Profil af Robert Grandt
Sendt af:Robert Grandt
for 3 år siden
Nu har 90% af borgerne i Paris i en afstemning vedtaget at forbyde udlejnings elløbehjul.
Det må være et vink med en vognstang om at de er langt mindre populære end teoretikere tror.
Profil af Bo Thomassen
Sendt af:Bo Thomassen
for 3 år siden
@Robert Grandt Jeg er tilhænger af en lignende afstemning om udlejnings- og låneløbehjul blandt Odenses borgere.
Private elløbehjul med individuel stregkode har min opbakning. Så kunne det være, at de ikke efterlades helt så ofte som nu til gene for andre
Del
Sendt af
Nuværende status
foreslået
